036557418
התקשרו אלינו 2021*

בדיקת שיעבוד רכב

מהי בדיקת שיעבוד רכב?

כבר זמן מה שאתם מחפשים את הרכב הבא, ועכשיו, רגע לקראת הרכישה מגלים שהרכב משועבד? ובכן מדובר בסימן אזהרה שמצריך התנהלות מושכלת, אחרת יש מצב שתשלמו כסף טוב אך תימצאו במצב כלל לא טוב – תישארו ללא סכום משמעותי וללא רכב שאפשר למכור הלאה.

מהו אם כן רכב משועבד? רכב שעבור ההיתכנות לרכוש אותו פנו אל הבנק כדי לקבל הלוואה בתנאים נוחים, ואילו הבנק מצידו חיפש עירבון, כך שהרכב שעומד על הפרק היווה מענה אידאלי. מכאן שהבנק משעבד את הרכב לטובתו, כך שלא יתאפשר למכור אותו עד שהשעבוד יבוטל – כלומר, עד שההלוואה תוחזר במלואה.

אז אם גם אתם רוכשים רכב משומש (לא מחברה ושיש לו קילומטראז’), חשוב לדעת שלצד סך הבדיקות שנהוג לבצע לקראת רכישה, יש בדיקה אחת מאוד חשובה והיא בדיקת שיעבוד רכב, וזאת כדי שהבנק לא יוכל לבוא אליכם בדרישה כספית, כזו שאמורה להיות מופנית לבעלי הרכב הקודמים.

איך מתבצע שיעבוד על רכב?

מבקשים לנצל את ההזדמנות או פשוט תוהים כיצד רכב הופך להיות משועבד? ובכן לרוב מדובר במצב פשוט. ברגע שהצד שמבקש לרכוש רכב מסוים פונה לבנק עבור קבלת הלוואה, רוב הסיכויים שהבנק יבקש לגבות את עצמו באמצעות שיעבוד הרכב. כל שנדרש מצד הבנק לעשות זה להודיע למשרד הרישוי ולרשם המשכונות (שיושב במשרד המשפטים) שאותו רכב שעומד על הפרק מעתה ממושכן עבורו.

 

לשם כך נעזרים בטפסים ייעודיים עליהם גם הצד שמבקש את ההלוואה נדרש לחתום, ובמקביל נדרשים לפעול מול משרד הרישוי (באופן מקוון) על מנת שייעדכן את רישיון הרכב. בנקודה זו ראוי להפנים את המשמעות הבאה: אם בעוד חצי שנה תבקשו למכור את הרכב המשועבד נראה שלא תוכלו לבצע זאת ללא הסכמתו של הבנק.

למה חשוב לבצע בדיקת שיעבוד לרכב?

מצאתם רכב, בדקתם אותו במוסך אמין, חזרתם מרוצים מנסיעת המבחן והצלחתם להגיע עם המוכר להסכמה בנוגע למחיר הסופי. ובכן, רגע לפני שמקדמים את הרכישה, חשוב לעצור ולבצע בדיקה נוספת – לבצע בדיקת שיעבודים על הרכב. מדוע מדובר בשלב הכרחי? כי ככול הנראה אינכם מחפשים עוגמת נפש, ופה אנו מבקשים לפרט.

בהנחה ורכשתם רכב משועבד יהיה מאוד קשה (ואף ייתכן שלא אפשרי) לקבל את הכסף בחזרה, ובמקביל עשויים להיתקל במגוון תרחישים לא נעימים. שנפרט? מאוד ייתכן שהמוכר יחליט להיעלם כך שלא יהיה עם מי לדבר, ובמקביל תקבלו ביחד עם הרכב את סך החובות הקודמים, אלו שעם מעט חוסר מזל נוסף, עשויים להתגלגל לכדי עיקולים. כמו כן, אם תרכשו רכב משועבד לא יתאפשר למכור אותו הלאה, לפחות כל עוד הבנק לא יבטל את השעבוד, משמע מדובר בצרה שלא ניתן להיפטר ממנה כ”כ בקלות.

אי לכך בדיקת שיעבוד רכב כה חשובה, במיוחד אם רוצים ליהנות מהרכב ללא דאגה, למכור אותו הלאה ולהימנע מחובות שאינם שלכם.

איך בודקים שעבוד על רכב?

לאור כל זאת אין שאלה שלפני רכישה עוצרים לבצע בדיקה נוספת, ופה ננחה כיצד מבצעים בדיקת שעבוד על רכב. ובכן את הבדיקה רצוי לבצע באחד מהיעדים הבאים: במשרד הרישוי (באמצעות פקס שמכיל צילום של רישיון הרכב, בקשה לבירור שעבוד ות”ז של בעל הרכב), בסניפי הדואר, באופן מקוון דרך רשם משכונות (סה”כ נדרשים לשלם 11 ש”ח), או דרך חברה פרטית שבתמורה לתשלום יחסית גבוה בודקת את הנושא.

חשוב לדעת שרוב שיעבודי הרכבים לא קיימים במאגר של משרד הרישוי, ועל כן עדיף לבחון את סטטוס הרכב במאגר שנחשב יותר מעודכן – במאגר של רשם המשכונות שמתעדכן מדי שעתיים. כל שצריך לעשות זה למסור את מספר ת”ז של בעל הרכב או לחלופין את מספר הרישוי של הרכב. כמו כן, מי שייבחר לנצל את ההזדמנות שהוא גם כך נמצא במשרדי הדואר עבור העברת בעלות, יימצא שגם דרך גוף זה משיגים בדיקה שנחשבת מאוד מקיפה. מה עוד ראוי לדעת? שקיים הבדל בין שיעבוד רכב ששייך לאדם פרטי לבין שיעבוד רכב שרשום על חברה, וזאת כי רכב שמשועבד לטובת חברה מצריך לערוך בדיקת שיעבוד ברשם החברות.

שנסכם?

ממש כפי שחשוב לקראת רכישת רכב להרים את מכסה המנוע ולבדוק מתי הרכב צריך לעבור טסט, כך בדיוק חשוב לבצע בדיקת שעבוד רכב, ואף במיוחד לאור המגמה הרווחת להיעזר באפיק זה עבור השלמת הרכישה. בסה”כ מדובר בפעולה פשוטה ויחסית קצרה, אך שעשויה להציל אתכם מטעות מרה ויקרה – חומר למחשבה