035237017
התקשרו אלינו 2021*

בקרת שיוט

בכול הנוגע לטכנולוגיה ובטיחות, תחום הרכבים עבר מהפך בשנים האחרונות, ובקרת שיוט היא אחת הפיתוחים החשובים בתחום. מדובר במערכת שמאחדת בין בקרת השיוט של הרכב לבין מערכת הבלימה, כך שניתן לשמור על המהירות האחידה של הרכב, להימנע ממהירות מופרזת או ממהירות איטית (בהתאם לתנאי השטח). כדאי להכיר את המערכת החשובה יותר לעומק, ולהבין מה היתרונות שלה לנהגים בישראל.

מה זה בקרת שיוט?

כיום מערכת בקרת שיוט נמצאת בכל סוגי הרכבים, אם כי את צעדיה הראשונים היא עשתה כבר בשנת 1900. ב-1958 היא שוכללה וזכתה לשם Auto-pilot””. ב-1973, על רקע משבר הדלק, המערכת זכתה לתהודה רבה כיוון שסייעה לחסוך בצריכת הדלק. עם זאת, רק עם המעבר לניהול מנוע ממוחשב בשנות ה-90 בקרת שיוט ברכב הפכה לנפוצה. מדוע? מערכת זו מסייעת לקבוע את המהירות הרצויה לכל אורך הנסיעה, כך שכלל אין צורך לגעת בדוושת ההאצה. נוסף לכך, קיימים לחצני בקרה שמסייעים להחליט האם לשמור על המהירות או לשנות אותה, כאשר שימוש בבלם מאפס את הבחירה.

מה ההבדל בין בקרת שיוט רגילה לבקרת שיוט אדפטיבית?

עומדים בפני השכרת רכב ומתלבטים בין בקרת שיוט רגילה לאדפטיבית? חשוב לדעת מה ההבדלים: בקרת שיוט אדפטיבית היא שיפור של בקרת השיוט הרגילה. בקרת שיוט רגילה מסייעת לקבוע את מהירות הנסיעה הרצויה, וניתן לבטל אותה באמצעות שימוש בבלם (או באמצעות דוושת המצמד) והיא זוכרת את המהירות האחרונה בקרת שיוט אדפטיבית מציעה יותר: בקרת שיוט אדפטיבית יודעת להגיב להאטה (עד לכדי עצירה מלאה) או האצה של רכבים אחרים על הכביש, והיא מאפשרת לקבוע את מרחק הביטחון מרכבים סמוכים.

למי מתאימה מערכת בקרת שיוט?

מערכת בקרת שיוט אידאלית לנהיגה בכבישים בין-עירוניים. היא נועדה לנהגים שנוסעים דרך ארוכה בכבישים ישרים, פשוט כי אין צורך ללחוץ על הדוושה. כמו כן, המערכת מסייעת להילחם בנהיגה במהירות מופרזת, כי ברגע שקובעים את המהירות המקסימלית, נעלם הפיתוי לסחוט את הדוושה. על כן, כשמבצעים עסקה של מכירת רכב, שווה לוודא שהמערכת קיימת ברכב העתידי כדי לשמור על הבטיחות ולמנוע תאונות.

היתרונות בבקרת שיוט:

  • חיסכון בדלק – שמירה על מהירות קבועה שתייתר את הצורך בסחיטת הדוושה, ומכאן חיסכון בצריכת הדלק.
  • בטיחות – הגבלת המהירות בנסיעה מונעת מהירות מופרזת.
  • שמירה על החוק – נצמדים למהירות המותרת בחוק.
  • נוחות – כאשר מוציאים את דוושת ההאצה מהמשוואה, זוכים לנהיגה יותר נוחה והרבה פחות מעייפת.

החסרונות בבקרת שיוט:

  • רלוונטיות – אידאלית רק עבור נסיעות ארוכות.
  • שאננות – עשוי להוביל את הנהג לתחושת שאננות ולירידה בערנות ובריכוז.

איך להפעיל את בקרת השיוט?

1. מאתרים את המערכת – חפשו את המילים SET ו CRUISE-לצד הסימון המתאים.

2. לוחצים על ON שמופיע בלוח המחוונים.

3. באמצעות שימוש בדוושת התאוצה, בוחרים את המהירות הרצויה.

4. מקבעים את המהירות הרצויה באמצעות כפתור SET.

5. ברגע שהסימן בלוח המחוונים הופך לירוק, מסירים את הרגל מהדוושה והמערכת נכנסת לפעולה.

6. עבור הגברת המהירות היעזרו ב SET+ ACCEL+.

7. עבור הורדת המהירות היעזרו בSET- DECEL-.

סיכום

מערכת בקרת שיוט היא מערכת חשובה שנמצאת כסטנדרט ברוב הרכבים החדשים. אם יש לכם רכב, שווה לבדוק אם המערכת קיימת וכמובן להבין כיצד מפיקים ממנה את המירב. השימוש במערכת יכול להציל חיים ולמנוע תאונות שנגרמות כתוצאה ממהירות מופרזת, תמנע סיכון של משתמשי דרך נוספים ותסייע לנהג לשמור על נהיגה אחידה ובטיחותית שלא תסכן אותו. נסיעה בטוחה!