מיום המצאת המכונית, מערכת ההילוכים, זו שקובעת את מהירות הנסיעה ואת הכוח, הייתה מערכת חשובה שבלעדיה הרכב המודרני לא היה מה שהוא היום. בתחילת הדרך סוגי תיבות ההילוכים היו בסיסיים למדי, בעיקר תיבות הילוכים ידניות קלאסיות. בחלוף השנים הומצאה תיבת ההילוכים האוטומטית, ובשנים האחרונות אנחנו רואים לא מעט חידושים טכנולוגיים מיוחדים. אחד מהחידושים האלו הוא הגיר הרציף, ונראה כי יש לא מעט בלבול לגבי המושג והסוג הזה של תיבת הילוכים. זה הזמן לעשות קצת סדר בנושא.
מדובר למעשה בגיר אוטומטי עם אינסוף יחסי ההעברה (כביכול אינסוף הילוכים). מה שקורה בפועל זה שתיבת ההילוכים יכולה לפעול בטווח שבין שני יחסי העברה קיצוניים, גבוה ונמוך, וזאת בניגוד לרכבים ידניים ואוטומטיים רגילים שיש להם יחסי העברה אחידים וקבועים. בתיבה הרציפה אין גלגלי שיניים והיא מורכבת משני זוגות חרוטים הפונים זה אל זה, וביניהם מתוחה רצועת הנעה. ההילוכים בעצם נקבעים על ידי שינוי המקום של הרצועה על גבי החרוטים, והיא מופעלת על ידי לחיצות הנהג על הדוושות.
מחפשים עוד מושגים מעולם הרכב? כאן תמצאו את מילון המונחים השלם לרכב שיעזור לכם להכיר עוד מושגים מעניינים בנושא.
הראשון שהגה את הרעיון הגאוני של הגיר הרציף הוא לא אחר מאשר האומן והמדען הדגול לאונרדו דה וינצ׳י. הגיר הרציף הראשון שולב בשנת 1958 בדאף 600, ולאחר מכן בדגמים שונים של סובארו ג׳אסטי 1987. בזמנו, הדבר שהיה קשה ביותר ליצרני הרכב לאמץ הוא השימוש ברצועת גומי, והיום אפשר לראות שבמרבית הדגמים היום החליפה אותה רצועת ברזל קשיחה ועמידה יותר. מעבר לכך, היום אנחנו מדברים על דגמי רכבים הרבה יותר מתקדמים מבחינה דיגיטלית. מחשבים חכמים מפעילים את התיבות הרציפות ומייעלות את הפעולה שלהן עוד יותר.
יש מספר סימנים שעשויים להעיד על כך שקיימת תקלה בגיר רציף:
בדיקה של גיר רציף היא לרוב הרבה יותר מורכבת מבדיקה של גיר רגיל. מכונים מוסמכים לבדיקת גירים רציפים משתמשים במערכות דיאגנוסטיקה ממוחשבות מתקדמות שמאפשרות לאתר תקלות במדויק וכך הם יכולים להציע תיקוף ושיפוץ מקצועי ואמין באמת.
גם מלאכת התיקון של גירים רציפים היא לא פשוטה, ויש שיאמרו שהיא אפילו בגדר אומנות של ממש. מוסכים לא מנוסים שלא מבינים יותר מדי בתיבות ההילוכים הללו ימליצו לרוב על החלפה מלאה של הגיר במקרים של תקלות שונות, מה שיהיה יקר יותר באופן משמעותי. על כן, מומלץ לחפש מכונים מובילים המתמחים בתחום. אלו יוכלו לתקן את הגירים שלכם ולהחליף חלקים פנימיים/לכייל את הגיר וכך לחסוך לכם לא מעט כסף וגם זמן יקר.
אין ספק שאלו שרוצים ליהנות מחוויית נהיגה טובה יותר ואלו המחפשים רכבים חדשים, חייבים להכיר את השינויים והחידושים בעולם הרכב. הגיר הרציף הפך בשנים האחרונות לפופולרי במיוחד בקרב נהגים רבים בשל החיסכון המשמעותי שלו, והעובדה כי הוא נחשב לידידותי יותר לסביבה. יש אנשים שפחות מתחברים לחוויית הנהיגה עם גיר רציף, אך סביר להניח שעם הזמן נראה יותר דגמים כאלו ופחות דגמים מהסוג הקלאסי. אם החלטתם לרכוש רכב עם גיר רציף, אל תשכחו לתחזק אותו כראוי ולבדוק אותו במוסך אחת לכמה זמן. נסיעה טובה!