035237017
התקשרו אלינו 2021*

גיר רציף

מיום המצאת המכונית, מערכת ההילוכים, זו שקובעת את מהירות הנסיעה ואת הכוח, הייתה מערכת חשובה שבלעדיה הרכב המודרני לא היה מה שהוא היום. בתחילת הדרך סוגי תיבות ההילוכים היו בסיסיים למדי, בעיקר תיבות הילוכים ידניות קלאסיות. בחלוף השנים הומצאה תיבת ההילוכים האוטומטית, ובשנים האחרונות אנחנו רואים לא מעט חידושים טכנולוגיים מיוחדים. אחד מהחידושים האלו הוא הגיר הרציף, ונראה כי יש לא מעט בלבול לגבי המושג והסוג הזה של תיבת הילוכים. זה הזמן לעשות קצת סדר בנושא.

מה זה גיר רציף?

מדובר למעשה בגיר אוטומטי עם אינסוף יחסי ההעברה (כביכול אינסוף הילוכים). מה שקורה בפועל זה שתיבת ההילוכים יכולה לפעול בטווח שבין שני יחסי העברה קיצוניים, גבוה ונמוך, וזאת בניגוד לרכבים ידניים ואוטומטיים רגילים שיש להם יחסי העברה אחידים וקבועים. בתיבה הרציפה אין גלגלי שיניים והיא מורכבת משני זוגות חרוטים הפונים זה אל זה, וביניהם מתוחה רצועת הנעה. ההילוכים בעצם נקבעים על ידי שינוי המקום של הרצועה על גבי החרוטים, והיא מופעלת על ידי לחיצות הנהג על הדוושות.

מחפשים עוד מושגים מעולם הרכב? כאן תמצאו את מילון המונחים השלם לרכב שיעזור לכם להכיר עוד מושגים מעניינים בנושא.

טיפה היסטוריה

הראשון שהגה את הרעיון הגאוני של הגיר הרציף הוא לא אחר מאשר האומן והמדען הדגול לאונרדו דה וינצ׳י. הגיר הרציף הראשון שולב בשנת 1958 בדאף 600, ולאחר מכן בדגמים שונים של סובארו ג׳אסטי 1987. בזמנו, הדבר שהיה קשה ביותר ליצרני הרכב לאמץ הוא השימוש ברצועת גומי, והיום אפשר לראות שבמרבית הדגמים היום החליפה אותה רצועת ברזל קשיחה ועמידה יותר. מעבר לכך, היום אנחנו מדברים על דגמי רכבים הרבה יותר מתקדמים מבחינה דיגיטלית. מחשבים חכמים מפעילים את התיבות הרציפות ומייעלות את הפעולה שלהן עוד יותר.

מהם היתרונות בגיר רציף?

  • התאמה טובה לצרכי הנהיגה: בניגוד להילוכים הרגילים שהם קבועים, כאן יש אינסוף אפשרויות של יחסי העברה. זה מאפשר לנו להתאים בצורה מדויקת את הילוך הנסיעה לסיטואציה, ולהוסיף מהירות או כוח בהתאם לצרכים שלנו בכל שלב בלי לבצע פעולה מיוחדת מעבר לשליטה על דוושות הגז והברקס.
  • חסכוני: הפעולה הרציפה מאפשרת חיסכון בדלק. אין אובדן של אנרגיה או שימוש יתר בעת מעבר בין הילוכים כמו בתיבות הרגילות.

מהם החסרונות בגיר רציף?

  • אין אפשרות לאתגר את מגבלות הרכב: גיר רציף למעשה מגביל אותנו בין שתי נקודות קיצון. מי שאוהב לאתגר את הרכב שלו ולהתנסות בנהיגה יותר אתגרית, ייהנה פחות מנהיגה בכלי רכב בעל גיר רציף.
  • בלאי ותקלות: באופן מסורתי גירים רציפים נוטים ליותר תקלות ובלאי. עם זאת, זה נכון בעיקר לדגמים ישנים יותר של רכבים עם גיר רציף והיום מרבית תיבות ההילוכים הרציפות החדשות נחשבות לטובות ואמינות במיוחד.
  • דורש יותר בדיקות: אנחנו מקווים שמעבר לבדיקות עצמיות קבועות מדי שבוע כמו בדיקת מים לרכב ובדיקת שמן לרכב אתם מקפידים גם על בדיקות תקופתיות במוסך. בדיקה של ההילוכים אחת לכמה זמן היא בגדר חובה בכל הרכבים, אך בכלי רכב בלי גיר רציף זה אפילו חשוב יותר כי הבלאי שלו מהיר יותר.

אבחון תקלות

יש מספר סימנים שעשויים להעיד על כך שקיימת תקלה בגיר רציף:

  • נוזל הילוכים סמיך ועכור עשוי להעיד על בעיה וגם להחמיר אותה. במקרים הללו יש להחליף את הנוזל בהקדם האפשרי.
  • ריח שרוף עשוי להעיד על חימום יתר של הגיר. מומלץ לפנות בהקדם למכון מקצועי לבדיקה.
  • רעשים חריגים עשויים להעיד על שלל בעיות, החל מצורך בהחלפה של נוזל הגיר ועד להחלפה כללית של הגיר כולו.
  • דליפה מתחת לרכב עשויה להעיד על דליפת שמן גיר. יש לבדוק בהקדם.
  • תגובות לא צפויות של הרכב – הוא קופץ קדימה או אחורה, מאיץ או מאט בפתאומיות. אלו עשויות להעיד על בעיה בנוזל ההעברה או על בעיה אחרת.
  • בעיה בדיסק המצמד, רכיב חשוב בגיר רציף שמומלץ להחליף בכל 100 ק״מ, עשויה להתבטא ברעשים ופעולה לא רציפה של הגיר.
  • קושי בהנעה והאטה של הרכב עשוי להעיד גם כן על בעיה כלשהי בגיר.

בדיקת גיר רציף

בדיקה של גיר רציף היא לרוב הרבה יותר מורכבת מבדיקה של גיר רגיל. מכונים מוסמכים לבדיקת גירים רציפים משתמשים במערכות דיאגנוסטיקה ממוחשבות מתקדמות שמאפשרות לאתר תקלות במדויק וכך הם יכולים להציע תיקוף ושיפוץ מקצועי ואמין באמת.

שיפוץ גיר רציף

גם מלאכת התיקון של גירים רציפים היא לא פשוטה, ויש שיאמרו שהיא אפילו בגדר אומנות של ממש. מוסכים לא מנוסים שלא מבינים יותר מדי בתיבות ההילוכים הללו ימליצו לרוב על החלפה מלאה של הגיר במקרים של תקלות שונות, מה שיהיה יקר יותר באופן משמעותי. על כן, מומלץ לחפש מכונים מובילים המתמחים בתחום. אלו יוכלו לתקן את הגירים שלכם ולהחליף חלקים פנימיים/לכייל את הגיר וכך לחסוך לכם לא מעט כסף וגם זמן יקר.

מהם ההבדלים בין גיר רציף, אוטומטי ורובוטי?

  1. גיר רציף: גיר ללא הילוכים קבועים. ההילוך נקבע על ידי שינוי המרחק של רצועה המתוחה בין שני קונוסים. יש למעשה אינספור אפשרויות להילוכים.
  2. גיר אוטומטי: זוהי למעשה תיבת הילוכים רגילה עם גלגלי שיניים ומספר הילוכים קבוע עם יחס קבוע. עם זאת, ההחלפה של ההילוכים לא נעשית באופן ידני על ידי הנהג, אלא על ידי מערכת אוטומטית שמדמה את פעולת המצמד וידית ההילוכים למעשה.
  3. גיר רובוטי: הגיר הרובוטי הוא מעין יצור כלאיים. כלומר פעולת החלפת ההילוכים נעשית באופן ידני ממש כמו ברכבים ידניים, אך את ההחלפה עצמה מבצע רובוט ובעצם מייתר את פעולת המצמד.

לסיכום

אין ספק שאלו שרוצים ליהנות מחוויית נהיגה טובה יותר ואלו המחפשים רכבים חדשים, חייבים להכיר את השינויים והחידושים בעולם הרכב. הגיר הרציף הפך בשנים האחרונות לפופולרי במיוחד בקרב נהגים רבים בשל החיסכון המשמעותי שלו, והעובדה כי הוא נחשב לידידותי יותר לסביבה. יש אנשים שפחות מתחברים לחוויית הנהיגה עם גיר רציף, אך סביר להניח שעם הזמן נראה יותר דגמים כאלו ופחות דגמים מהסוג הקלאסי. אם החלטתם לרכוש רכב עם גיר רציף, אל תשכחו לתחזק אותו כראוי ולבדוק אותו במוסך אחת לכמה זמן. נסיעה טובה!

default