כיום זה נראה לכולנו מובן מאליו שכאשר נכנסים לרכב ומניעים אותו, כל הנוסעים וכמובן הנהג חייבים לחגור חגורות בטיחות, עוד לפני שאפשר להתקדם ולו סנטימטר אחד. עם זאת, מעניין לדעת שהמצב לא תמיד היה כזה, ואפילו אם נלך עשור או שניים אחורה נראה כי חובת החגירה לא הייתה כזו שכולם הקפידו עליה. כמובן שחשוב לציין כבר עכשיו שלחגור חגורת בטיחות זה דבר חשוב ביותר, ומעבר לעובדה כי מדובר בפעולה שחייב לבצע על פי חוק, זה אמצעי בטיחות שמציל חיים. חשוב להכיר את הנושא הזה, החל מההיסטוריה של חגורות הבטיחות ועד ליתרונות הרבים שיש להן במהלך הנהיגה והנסיעה ברכב.
ההמצאה של חגורת בטיחות לרכב מיוחסת למהנדס אנגלי מהמאה ה-19 בשם ג’ורג’ קיילי, שהגיע בכלל מתחום התכנון של כלי תעופה. חגורת הבטיחות הראשונה שהותקנה אי פעם הייתה במטוס, אך עד שנות השלושים לא הייתה נפוצה במטוסים כלל. השימוש הנרחב של חגורת בטיחות ברכב החל אי שם בשנות ה-50 של המאה הקודמת, וחגורת שלוש הנקודות שכולנו מכירים מהרכבים שלנו הוצגה לראשונה ב-1959. בתחילת שנות ה-60 של המאה הקודמת הותקנו חגורות בטיחות במושבים הקדמיים ברכבים, ולקראת סוף העשור ניתן כבר היה לראות רכבים עם חגורות בטיחות גם במושב האחורי. היעילות של חגורות הבטיחות והעובדה כי הן מצילות חיים הביאו לכך שכיום מרבית מדינות העולם מחייבות את השימוש בהן על פי חוק.
החגורה המוכרת לנו מכלי הרכב הפרטיים. רצועה בודדת המעוגנת למעשה בשלוש נקודות שונות. חלק אחד של הרצועה עובר באלכסון מאזור הכתף אל עבר המותן, והחלק השני עובר בסמיכות לירכיים מצד אחד של המותן אל הצד השני. זהו כאמור המנגנון הנפוץ ביותר של חגורות בטיחות לרכב שקיים היום והוא נחשב ליעיל במיוחד.
זוהי חגורה מעוגנת בשתי נקודות בלבד וחובקת את המותניים. הסוג הזה של החגורה נחשב ליעיל פחות מפני שהוא לא תופס את הגוף בצורה חזקה בזמן תאונת דרכים, ועל כן ניתן לראות את הסוג הזה הרבה פחות. בעבר ניתן היה לראות חגורות מהסוג הזה בחלק האחורי ברכבים ישנים, אך היום זה כמעט בלתי אפשרי. כן תמצאו את החגורה הזו במושבי מטוס נוסעים.
חגורה זו נחשבת ליעילה ביותר והיא עשויה משלוש או ארבע רצועות שונות. שתי רצועות כרוכות על כתפי הנוסע בצורה אנכית לגוף ומעוגנות לנקודה בין רגלי הנוסע כך שהיא מחזיקה למעשה את הגוף במלואו. אפשר לראות חגורות כאלו ברכבי מרוץ וברכבות הרים, וזוהי למעשה החגורה הסטנדרטית במושבי בטיחות של ילדים.
כאמור, החגורה הסטנדרטית והנפוצה בכל רכב היא בעלת שלוש נקודת עגינה. המטרה בכך היא לאפשר אבטוח טוב גם מתחת לבטן וגם לאפשר אבטוח של החזה ופלג הגוף העליון בשעת חירום.
כמובן שלכל אחד יש מבנה גוף שונה, ועל כן החגורה ברכב היא כזו שניתן להתאים באופן אישי למידות של כל אדם. אם החגורה גדולה מדי עבור אדם מסוים, יש לבצע התאמה לפני שיוצאים לדרך.
זהו המנגנון החשוב ביותר של חגורות הבטיחות. בזמן רגיל ניתן למתוח ולהרחיב את הרצועות של החגורה, אך כאשר מתרחש מצב חירום ומתבצעת בלימה פתאומית או שהרכב פוגע בעצם כלשהו, החגורות ינעלו ויקבעו את הגוף של הנוסע במקום. זה עשוי לגרום לחבלות ואף לשברים, אך הנזק הזה הוא פחות משמעותי מהנזק והסכנה לחיים שיגרמו ללא החגורה.
זהו מנגנון חדש יחסית ונפוץ ביותר. מדובר על צפצוף תדיר החוזר על עצמו ומעיד על כך שאחד הנוסעים ברכב לא חגור. זה נותן כמובן אינדיקציה לנהג וגם מדרבן סרבנים לחגור כדי להפסיק את הרעש הטורדני. במרבית דגמי הרכבים כיום, בין שלל נורות האזהרה לרכב שיש בכל רכב, יש גם נורה המעידה על כך וכן נורה המצביעה על תקלה או ליקוי בחגורות הבטיחות.
על פי חוק חגורות בטיחות, אין לנסוע ברכב ללא חגורת בטיחות וזה משהו שמחויבים בו כל נוסעי הרכב ללא קשר לגיל. כאשר נוסע לא חגור, האחריות מבחינת החוק היא עליו וגם על הנהג. ילדים מגיל 3 עד 8 מחויבים בכיסא בטיחות או בוסטר מתאים ותינוקות עד גיל 3 יכולים לשבת בכיסא ייעודי מיוחד במושב שבו אין כריות אוויר פעילות (אם יש כאלו, יש לבטל את פעילותן כשמסיעים ילד). שימו לב כי גם חגירה בצורה לא נכונה היא בגדר עבירה על החוק, ולמען הסר ספק, הדברים האמורים נכונים גם במקרים של השכרת רכב או כאשר שואלים רכב מאדם אחר.
שימו לב כי ברכבים ישנים, בעיקר כאלו שהם בני 30 שנה ומעלה, חגורות הבטיחות הן לא תמיד על פי התקן הנדרש ויש גם רכבים ללא חגורות בטיחות כלל. זה לא פוטר את הנהג והנוסעים מחגירה, ויש להתקין או להתאים חגורות בטיחות במרכזי שירות מורשים או במכוני אספנים מוסמכים העוסקים בתחום.
חשוב מאד לדעת כי אין לבצע תיקונים או שינויים במנגנון חגורת הבטיחות באופן עצמאי, ויש לעשות זאת רק במוסך מורשה. אם במוסך המורשה לא ניתן לבצע תיקון או החלפה, הצוות במקום כבר ידע לכוון אתכם למוסכים אשר עושים זאת. שימו כי לאחר תאונה בה מנגנון הבטיחות של החגורה הופעל, יש להחליף את כלל החגורות ברכב.
בשורה התחתונה, חגירת חגורת בטיחות היא לא רק חובה המעוגנת בחוק, שמעבר עליו עשוי לגרור קנסות כבדים, צבירת נקודות ואפילו שלילה של הרישיון, אלא שהיא בעיקר אמצעי מציל חיים. אל תתפשרו לעולם על הבטיחות שלכם ושל שאר הנוסעים הרכב, וזכרו שכדי שהיא תבצע את עבודתה כראוי, יש לחגור את החגורה בצורה נכונה ותקנית. סעו בזהירות!