036557418
התקשרו אלינו 2021*

סוגי דלק לרכבים

באמצעות דלק ניתן להניע את הרכב, כאשר כל סוג מיועד למנוע אחר, ועל כן עלינו לדעת איזה דלק נכון עבור הרכב הפרטי שלנו ולקראת רכישה רצוי להבין מהן המשמעויות (הישירות והעקיפות). במאמר זה נסקור את שלושת הסוגים הנפוצים – נבין כיצד כל סוג פועל וכמובן מהו היתרון והחיסרון היחסי של כל סוג.

שלושת סוגי הדלק הנפוצים

כל סוג דלק הנו ייחודי. בין היתר ברמת הנדיפות (הטמפרטורה שבה הדלק מתאדה), ברמת האוקטן (יחסי מדידה עבור הצתה – רמה גבוהה מתייחסת לסוג יותר איכותי) וברמת הצטאן (עד כמה הסוג נחשב נפיץ), כאשר תמיד נכון לבחון איך לחסוך בדלק ומהן סך המשמעויות. להלן שלושת הסוגים:

בנזין

הבנזין מופק מנפט גולמי והוא בעל רמת נדיפות גבוהה שמובילה לזיהום אוויר, ולו בשל פליטה מרובה של אדי דלק לאוויר. אי לכך הפקה של בנזין מצריכה לשמור על סטנדרט גבוה – הן בעת הייצור והן בעת השינוע.

להלן 3 סוגים:

אוקטן 95 – הסוג הפופולארי בארץ הנו אוקטן 95 חסר עופרת. הוא בעל צבע בהיר צלול – מיועד לרכבים משנת 1990 ומעלה.

אוקטן 96 – מבוסס אשלגן ותוספים והוא מכיל תחליף של עופרת. הוא בעל צבע בהיר צלול ומיועד לרכבים שלא מותקנת בהם מערכת למניעת זיהום אוויר.

אוקטן 98 – סוג זה בעל אוקטן גבוה והוא נטול עופרת. הוא מכיל תוספים שמשפרים את ביצועי הרכב ושמסייעים לחסוך – ממזערים את צריכת הדלק. אוקטן 98 אידאלי לרכבים שמכילים מערכות קטליטיות שמונעות זיהום, אך הוא אינו מתאים למנועים שזקוקים לעופרת (או לתחליפים שלה).

סולר

סולר ייעודי למנועי דיזל. הסולר מופק באמצעות תהליך זיקוק – גן כן מנפט גולמי. יחסית לבנזין, עלויות הייצור נחשבות זולות, וכך גם הצריכה. כמו כן, מנוע דיזל שמושתת על סולר נחשב חסכוני בשל סיבה נוספת – המנוע מנצל היטב את הדלק. מבחינת אופן ההצתה נציין שהיא מושתתת על דחיסה של הבוכנה לצד חום גבוה שמופק בצילינדר, משמע בניגוד לבנזין, במקרה זה אין צורך להצית ניצוץ חשמלי. עוד יתרון טמון בעובדה שהסולר מוביל לביצועי מנוע חזקים, ולו בשל הצמיגיות והאנרגיה הגבוהה. גם מבחינת איכות הסביבה הסולר מחזיק בנקודות זכות – הוא פולט פחות פחמן דו חמצני. עם זאת, הסולר כן מכיל יותר גופרית שאינה אידאלית לסביבה, ועל כן מי שמבקש ליהנות מיתרונות הסולר ובו זמנית לשמור על הסביבה, יימצא שהוא יכול להפחית את אחוזי הגופרית, אך בכדי שמהלך זה לא יפגע בשמנוניות של הדלק, יש צורך להשקיע בתוספים.

גז

דלק מסוג גז לרכב נוצר בתהליך של זיקוק גז טבעי, או לחלופין באמצעות זיקוק נפט. הסוג הראשון (תוצר של גז) נחשב יותר נקי, בעל אוקטן יותר גבוה, חסר עופרת והוא “ירוק” – פליטת המזהמים שלו נחשבת נמוכה. ברכבים שפועלים על גז לרוב נמצא אפשרות להניע גם באמצעות בנזין, ולו עבור סיטואציות שבהן הדלק נגמר ואין בנמצא תחנת דלק מתאימה. כמו כן, היתרון המהותי של הגז הנו כלכלי – מחיר לליטר מוערך כחצי מעלות הבנזין. אי לכך רבים שמחזיקים בבעלותם רכבים שאינם מותאמים לצריכת גז מחליטים להשקיע בהסבה, ולו עבור חיסכון לאורך זמן. מצד שני, יש להיות מודעים שהסבה למערכת גז מצמצמת את המקום שבתא המטען, ואף מנוע שמופעל על גז אינו חזק כשאר הסוגים.

איזה דלק מתאים עבורי?

אז איזה סוג דלק נכון עבורכם? יש להכניס למשוואה שלושה שיקולים: עלות, התחשבות באיכות הסביבה וחוזק מנוע. עדיין מתלבטים? תמיד ניתן להתייעץ עם נציגים של מוסכים מורשים ותמיד לאחר רכישה חשוב לבחון מהן הנחיות היצרן. מכאן שאין תשובה אחת, אלא מוטב לברר מעט מעבר.

שנסכם?

בין אם בוחרים בבנזין, סולר או גז, תמיד ניתן למצוא כיצד לשפר את הביצועים וכיצד לשמור על איכות הסביבה. לעיתים כל שצריך זה רק מודעות ומעט השקעה בשלב הבירורים. כך למשל כפי שכבר ציינו, אפשרי לוודא שיש ברכב מערכת קטליטית ואפשרי להסב את הרכב באופן שיתאים למערכת גז. הבחירה שלכם!