כולנו יודעים שאי שם בתא הכפפות מצוי רישיון הרכב, אך רובינו לא באמת מבינים מה הרישיון כולל או מהי המשמעות שמאחורי הסעיפים השונים, ואכן ישנה משמעות רבה שמוטב להטמיע, ולו בכדי למנוע מסוחרי רכב להערים עליכם.
רישיון רכב הוא בעצם אגרה שמהווה ת”ז של הרכב. ת”ז זו כוללת את ההיסטוריה של הרכב (מבחינת בעלים, תאריך העלייה לכביש והשתייכות לקבוצה מסוימת), נתונים אודות הבעלים, נתונים שנוגעים לרכב עצמו (למשל מספר שלדה) וכמובן אסמכתא שהרכב עבר טסט ושהאגרה שולמה. באופן שכזה ניתן לדעת בדיוק מה רוכשים ולוודא שאכן מקבלים מה שמצפים, משמע זוכים לוודא שהרכב מורשה לעלות על הכביש ושהמוכר אינו מנסה למכור “חתול בשק”. להלן שני סעיפים משלימים ומשמעותיים:
רישיון הרכב חייב להיות בתוקף, ועל כן כחודשיים לפני שהתוקף פוקע ישלח בדואר הרישיון החדש, לצד בקשה לחדשו. בהנחה שהתוקף פג לא יתאפשר לעלות על הרכב, אלא נדרשים להזמין גרר שיעבירו למכון רישוי מורשה (בכדי להעבירו טסט) – כמובן לאחר תשלום האגרה. כמו כן, אפשרי לקבל רישיון זמני ל48 שעות, וזאת בכדי להגיע עצמאית למכון הרישוי.
אם נעצור לבחון מה כולל הספח, נמצא שהוא כולל את מספר הרכב, את התוקף של הטסט, חותמת מטעם מכון הרישוי (בין היתר מהווה אסמכתא לתשלום האגרה), התאריך של הטסט, זהות בעלי הרכב, תעודת זהות של הבעלים, תאריך בעלות (התאריך בו הועברה לבעלי הרכב הבעלות), סעיף שנוגע לבעלים הקודמים, שנת המודל של הרכב, מספר השלדה, מידות הצמיגים (אחוריים וקדמיים), סך הק”מ שהרכב עבר ולבסוף קיימים תנאים והגבלות פרטניים, קרי אישור לערכת הגבהה.
סכום האגרה מותאם לקבוצה שלה משתייך הרכב (מופיע בצד השמאלי של הרישיון) ולשנת העלייה לכביש. כך למשל רכב מקבוצה 1 ששנת ייצורו או מועד עלייתו לכביש היא עד 3 שנים מצריך לשלם כ1079 ש”ח, אך אם מדובר ב10 שנים ומעלה הרי שהעלות צונחת ל724 ש”ח. באותה מידה רכב מקבוצה 2 ששנת ייצורו או מועד עלייתו לכביש היא עד 3 שנים מצריך לשלם כ1373 ש”ח, אך אם מדובר ב10 שנים ומעלה הרי שהעלות צונחת ל918 ש”ח. דוגמה נוספת? רכב מקבוצה 7 ששנת ייצורו או מועד עלייתו לכביש היא עד 3 שנים מצריך לשלם כ4575 ש”ח, אך אם מדובר ב10 שנים ומעלה הרי שהעלות צונחת 1570 ש”ח, משמע ככול שהקבוצה מקוטלגת יותר גבוה ומדובר ביותר שנים כך העלות יותר גבוהה.
מי שמבקש לשלם על רישיון רכב מהר מאוד יגלה שעומדות לפניו חמש אופציות: ניתן לשלם באופן מקוון באתר של משרד התחבורה (באמצעות העברה בנקאית או כרטיס אשראי), ניתן לשלם באחת מהעמדות הפיזיות שפזורות ברחבי הארץ (ב”רישיומט”), ניתן להיעזר במוקד הטלפוני (5678*), ניתן לשלם בסניפי חברת דואר ישראל וניתן לשלם באמצעות יישומון זימון תורים שמסייע לקבוע תור במשרד הרישוי. כמו כן טוב לדעת שאם מבקשים להנפיק רישיון לרכב מהיום למחר גם זה אפשרי, כמובן בתמורה לתשלום נוסף.
לסיכום נציין שכל רכב חייב להחזיק רישיון רכב בתוקף – גם אם הרישיון אינו מחויב לשבת ברכב. כמו כן חשוב להבין שלא תמיד צריך לעבור טסט (כיוון שהרכב חדש), אך כן חייבים להחזיק רישיון בתוקף. מה עוד ראוי לדעת? באזור האישי הממשלתי ניתן לברר מהו מועד חידוש הרישיון וקיימים מצבים שמזכים בהנחה – למשל בעלי רכב נכים.