036557418
התקשרו אלינו 2021*

אורות ברכב: תקנות תעבורה בארץ

הרכב מורכב מכמה מערכות שמסייעות לו לפעול באופן תקין ובטיחותי, כשאחת מהן היא מערכת האורות. מערכת זו חשובה וחיונית לנהיגה, זאת משום שיש לה מגוון רחב של תכונות לשמירה על בטחון הנהג, הנוסעים ויתר עוברי הדרך. נהיגה בהיעדר אורות רכב היא עבירה על החוק. נהג מחויב להשתמש ברכב רק כאשר מערכת האורות שלו תקינה ופועלת היטב. מהן תקנות התעבורה בארץ? מה כוללת מערכת האורות ברכב? כל התשובות בכתבה שלפניכם.

מערכת האורות ברכב

מערכת האורות ברכב, מסייעת לנהגים להימנע מתאונות, דבר שאף יכול להציל חיי אדם. יש לא מעט סוגי אורות ברכב, כשחלקם מיועדים לסמן את הרכב בעבור נהגים אחרים על הכביש וחלקם מסייעים לנהג לשמור על נהיגה בטיחותית בתנאים אופטימליים ככל הניתן. בין אם מדובר באורות לשימוש רציף ויומיומי, או אורות לשימוש בתנאי נהיגה לקויים, לרבות תנאי מזג האוויר.

אורות גבוהים ואורות נמוכים

אורות מעבר, שנקראים גם אורות נמוכים, מגיעים למרחק של 30 מטר. השימוש באורות מסוג זה דומיננטי במיוחד, זאת משום שהם מיועדים לנסיעות בשעות חשוכות או לתקופת החורף, בה הנהגים מחויבים להדליק אורות. נוסף אליהם, ישנם אורות הדרך, או האורות הגבוהים. באורות גבוהים משתמשים בדרך כלל בעתות חשיכה בדרכים לא עירוניות, אך מלבד זאת, האורות מייעלים את הראות למרחק. בדרך עירונית חל איסור להדליק אורות גבוהים, זה בעיקר בגלל שהם מאירים למרחק של 100 מטר ועשויים לסנוור את יתר הנהגים בכביש. עם הדלקת האורות ברכב,  תוכלו לראות שאחת מנורות האזהרה נדלקת, כשלכל אחד מסוגי האורות יש נורה שונה שמתריעה בעבורכם על כך.

ומה לגבי הדלקת אורות במהלך היום? ובכן, נהגים ברכב פרטי חייבים להדליק את אורות הרכב בעת נהיגה בדרכים בינעירוניות רק במהלך החורף (תחילת נובמבר ועד סוף מרץ), שכן חובה זו חלה גם במקרים של השכרת רכב. יחד עם זה, ההמלצה הרווחת היא לנהוג עם אורות במהלך שעות היום לכל אורך השנה, זאת בכדי להימנע מתאונות. לעומת נהגי הרכבים הפרטיים, נהגי אוטובוס, נהגי מוניות ובעלי רכבים כבדים, חייבים להדליק אורות בחורף, לא רק בדרכים בינעירוניות אלא גם בדרכים עירוניות.

אורות הערפל ברכב

אחד האמצעים לנקיטת זהירות מרבית במהלך הנהיגה, הוא באמצעות השימוש באורות ערפל. לעיתים תנאי הדרך אינם מאפשרים ראות תקינה, זאת בשל תנאי מזג האוויר, ואילו אורות הערפל הקדמיים מסייעים להיטיב עם הראות ולהעלות את רמת הבטיחות בדרך. יתרה מזאת, אורות ערפל אחוריים מהווים אמצעי לסימון הרכב בכביש. לפי החוק, יש להתקין פנסי ערפל אדומים בכל הרכבים שיוצרו אחרי שנת 1988, מלבד טרקטור או אופנוע. כמו כן, ניתן להתקין בחזית הרכב עד שני פנסי ערפל נוספים, בלבן או בצהוב. מעבר לזה, את פנסי הערפל הללו יש להתקין בגובה 25 ס”מ ומעלה.

כדאי לדעת שאסור להשתמש באורות ערפל אחוריים שלא לצורך, מאחר והשימוש בהם יכול לסנוור את יתר הנהגים. הדלקת אורות ערפל בתנאי ראות תקינים מהווה עבירה על החוק.

אורות נוספים ברכב

במערכת האורות ישנם סוגי אורות נוספים כמו פנס נסיעה לאחור, תאורת לדים (בייחוד ברכבים מיובאים), זרקור וגם אורות חנייה. ברכבים בעלי שנת ייצור 1986 ומעלה, ישנה חובה להתקין פנס לבן לנסיעה לאחור, כך תהא הדרך מוארת בעבור הנהג. על פי חוק, על הנורה להיות בהספק של 25 וואט, אך אם הוחלט להתקין שני פנסים, ניתן להסתפק ב-15 וואט לכל פנס. מלבד סוגי הנורות שצוינו לעיל, הוספת אורות או פנסים נוספים אסורה.

 

מערכת האורות ברכב מהווה כלי ייחודי לשמירה מיטבית על בטיחות הנהג, הנוסעים ויתר עוברי הדרך. חשוב לציין שלפי החוק, חל איסור להמיר את סוגי הנורות ברכב (החלפה מלוגן לפנסי קסנון או תאורת לד) מבלי קבלת היתר ממשרד התחבורה. וודאו שמערכת האורות ברכבכם פועלת כשורה ועומדת בכל תנאי הבטיחות, כך תוכלו להימנע מתאונות ולנהוג באופן בטיחותי. כמו כן, במידה ואתם מתעניינים בהשכרת רכב בארץ, חשוב לברר בטרם החתימה על חוזה ההשכרה, שמערכת האורות ברכב פועלת כשורה. סעו בזהירות!