036557418
התקשרו אלינו 2021*

איך רכב יד שנייה משפיע על הביטוח שלך?

האם אתם מתכוונים לרכוש רכב בקרוב? אחד השיקולים הראשונים שעומדים להכרעה הוא כמובן כל הנושא של רכב חדש מול רכב משומש. רכב חדש הוא יקר משמעותית כמובן, אבל מציע יתרונות שאין צורך לפרט עליהם: החל מאמינות ועד שכלולים עדכניים יותר. רכב משומש מציע לנו עסקה טובה יותר מבחינת מחיר רכישה התחלתי אבל לא רק. מבחינת ירידת ערך הרכב, קניית רכב משומש יכולה לחסוך לנו עשרות אלפי שקלים על פני רכב חדש. כאשר מדובר במכוניות יוקרה, החיסכון אף גבוה יותר ועומד על סדר גודל של למעלה ממאה אלף ש”ח.

נושא נוסף שיש לתת עליו את הדעת הוא סוגיית הביטוח. במאמר הזה ננסה להבין מהי המשמעות של הביטוחים השונים בהקשר של רכב מיד שניה. לשם כך נתחיל בהבנה של סוגי הביטוח השונים, מדובר במונחים מוכרים שכולנו שומעים כל הזמן. האם אתם בטוחים שאתם באמת מבינים על מה מדובר? המאמר הזה יעזור לכל מי שמתעתד לרכוש רכב להגיע להחלטה נכונה באשר לרכישה והביטוחים השונים בו.

ביטוח רכב, על מה מדובר?

השימוש ברכב מציב לפנינו מספר סכנות וסיכונים. יש כמובן את הסיכון של תאונה שתגרום לנפגעים בנפש, פציעות וגם נזק לרכוש. תאונה יכולה גם לגרום לנפגעים ונזק לרכוש לאנשים זרים לנו ואפילו כאלו שאינם מעורבים בתאונה או אפילו לא נהגו. סיכון נוסף הוא כל הנושא של גניבת רכבים או חלקים שונים מרכבים עומדים כגון מראות, צמיגים, פנסים וכו’.

הדרך להתגונן בפני הסיכונים הללו היא באמצעות ביטוחים שונים. ביטוח הוא למעשה הסכם ביננו לבין חברת הביטוח שבמקרה ויתרחש האירוע שבשבילו ביצענו את הביטוח, אנחנו נפוצה בסכום שנקבע. המדינה קובעת למעשה שחלק מפוליסת הביטוח תהיה כפויה, כלומר שלא ניתן לנהוג בלעדיה. בואו נראה מהם הביטוחים הקיימים בכדי שנוכל להבין טוב יותר את הסיטואציה עם רכב משומש:

ביטוח חובה

זהו כיסוי ביטוחי שכמו שמו, הוא חובה על פי החוק. הביטוח הזה נועד לכסות על נזקי גוף בלבד של הנהג והמעורבים בתאונה. המחירים של הביטוח הזה דומים מאדם לאדם ומחברת ביטוח אחת לשנייה.

ביטוח מקיף

זהו ביטוח שמכסה נזק לרכוש עצמו, קרי לרכב, במגוון של אירועים שונים: תאונה, גניבה, נזקים משריפה ואפילו ברד. הביטוח הזה נעשה רק מתוך רצון חופשי ללא כפיה של המדינה. הביטוח המקיף תלוי במחירו במגוון משתנים. נהגים מקבוצות ‘מסוכנות’ יותר (צעירים למשל) ישלמו יותר ואילו נהגים עם רקורד ללא תאונות יקבלו הנחה.

ביטוח צד ג’

זה ביטוח שאיננו חובה אבל רבים עושים אותו ביחד עם החובה. ביטוח צד ג’ מכסה אתכם כנגד תביעות ממי שנפגע מכם בעת שנהגתם ברכב אבל הוא לא מעורב באופן ישיר. זהו ביטוח שרצוי מאוד לערוך מכיוון שהנזק שתוכלו לגרום לצד ג’ הוא מאד משמעותי. תחשבו למשל על פגיעה ברכב יקר שחונה או בעמוד חשמל. ללא ביטוח צד ג’ תיאלצו להתמודד עם תביעה גדולה.

לקריאה נוספת עבור: ביטוח רכב

רכב חדש, רכב משומש, ביטוח ומה שביניהם

בעת רכישת רכב חדש, מומלץ לבטח בכל הביטוחים: חובה, צד ג ומקיף. הדבר נכון גם לגבי רכב משומש שמחירו עדיין משמעותי. העניין המיוחד הוא כאשר אנחנו מוכרים רכב שאנחנו רכשנו חדש. כלומר זה רכב שהוא יד ראשונה אצלנו. בעת המכירה, הרכב הזה נהיה יד שניה ובעצם מאבד הרבה מערכו.

יהיה זה לא משתלם להעביר את הביטוח המקיף של הרכב אל הבעלים החדשים, הנה מדוע: גובה הפוליסה נקבע בין היתר לפי גובה הפיצוי. ברכב מיד שניה, גובה הפיצוי יהיה מופחת מאשר רכב יד ראשונה. יהיה זה נכון יותר לרכוש ביטוח מחדש בהתחשב בערכו הנמוך יותר של הרכב. שמאי מקצועי של חברת הביטוח ידע לתת הערכה מדויקת לשווי הרכב אבל זה לא הכרחי, לחברות הביטוח יש טבלאות חישוב מפורטות עם פרטים ומשתנים רבים. מה שמביא אותנו לנקודה אולי החשובה ביותר:

לא מומלץ להעביר ביטוח מקיף לבעלים הבאים של רכב משומש. למעשה, העברת הביטוח יכולה ליצור שני מצבים לא אידאלים מסוגים שונים:

  1. הבעלים החדשים ישלם יותר מידי על פוליסה שיכל להשיג בזול. אם מי שרכש את הרכב הוא נהג ותיק ללא עבר של תאונות, הוא יוכל להשיג פוליסת ביטוח טובה יותר. העברת ביטוח במקרה שלו היא לא כדאית אבל זה אפילו לא המקרה היותר חמור.
  2. זה המקרה החמור: הבעלים הבאים של הרכב ישלם על פוליסה שלא מכסה אותו. מי שרוכש רכב שכלולה בו פוליסת ביטוח מקיף, עושה טעות מרה. אותה פוליסה מותאמת לפרטים האישיים של הנהגי הקודמים ברכב. אם הנהג או הנהגים החדשים שייכים לקבוצת סיכון גבוהה יותר, הם יכולים למצא את עצמם נוהגים ברכב שהפוליסה שלו לא מכסה אותו. במקרה הצורך, חברת הביטוח תטען, ובצדק, שהפוליסה המקורית נערכה עם נהגים בפרופיל סיכון שונה מאלו הנוכחים ולכן לא תפצה.

גם לגבי פוליסת ביטוח חובה וצד ג’ צריך יהיה להחליף פוליסה. כאן לא יהיו הבדלי מחיר משמעותיים ולכן זו לא בעיה גדולה.

סיכום

אם אתם רוכשים רכב חדש, לא כדאי להתפתות ולהעביר ביטוח יחד איתו. וותרו על העניין בנימוס, בעל הרכב המוכר יבטל את הביטוח ויזדכה על החודשים שנותרו ואילו אתם תרכשו פוליסת ביטוח שמותאמת לכם ולנהגים השונים שינהגו ברכב.