036557418
התקשרו אלינו 2021*

בדיקות שיש לבצע לפני קניית רכב

עומדים לרכוש רכב? בטוח שכבר ערכתם כמה בירורים, אך כאשר הרכב המיועד הוא רכב יד שנייה, יש להכניס מגוון משתנים נוספים למשוואה, ולו כי מצבו המכאני בטוח שונה ממה שמציג הקטלוג, כך שאיך שלא תהפכו את זה עדיין מדובר בסוג של הימור, אך פה אנו באים לומר שלפחות ניתן לבצע הימור מושכל. מה אם כן חשוב לבדוק לפני שרוכשים רכב? להלן שורת בדיקות שצריך לקחת בחשבון, גם אם בכול מקרה מתכוונים לעבור עם הרכב במכון בדיקה.

מתחילים מהמנוע

דבר ראשון שחשוב לעשות הוא לבקש לראות את היסטוריית הטיפולים של הרכב. נוסף לכך, בחנו באלו חלפים השתמשו והאם מתקרב הזמן להחליף חלק מסוים. מה עוד ראוי לברר? מתי בוצעה החלפת השמן האחרונה, כיצד המנוע נראה (התמקדו בחיבורים) ואף בחנו האם לא נשארו סימני משיחה שמעידים על ניקוי שבוצע ממש לאחרונה. מה עוד עשוי להאיר נורה אדומה? ברגים רופפים, רעשים מוזרים שבוקעים מכיוון הרצועות, קרטועים שנשמעים בעת לחיצה על הדוושה, נורת אזהרה בלוח המחוונים, נזילה במערכת הקירור ואי תפעול של מערכת הקירור.

עוברים לתיבת ההילוכים ולבלמים

הבדיקה הכי פשוטה היא לצאת לנסיעת מבחן ולבחון אם החלפת ההילוכים מתבצעת באופן חלק ושהמכונית לא קופצת תוך כדי. עתה עוברים לערוך בדיקה פשוטה נוספת – בוחנים את מצב הפחחות. מוצאים הבדלים בגוונים? נראה שהרכב עבר טיפול ומאוד ייתכן שבשל תאונה. עוד רצוי לבחון אם על השמשות מוטבע הסמל של יצרנית הרכב. חיפשתם ולא מצאתם? ייתכן שגם החלון הוחלף – בררו מדוע. נוסף לכך, תפתחו את כל הדלתות והחלונות. מה בדיוק בודקים? אם יש רעשים מוזרים ומה מצב הגומיות.

גשש בלש ליום אחד

מבקשים לדעת מה לבחון והיכן רצוי להסתכל? ובכן בדיקה לפני קניה בין היתר כוללת עבודת בלשות, משמע יש לבחון מספר מקומות שבדרך כלל מועדים לפורענות, ולו בכדי לשדר רצינות ובכך להוביל את בעל הרכב שינדב בעצמו מידע. מכאן שמוטב להרים את השטיח של תא המטען ולבחון את מצבו של הגלגל החלופי, ובו זמנית לשים לב אם קיימת רטיבות (רטיבות מעידה על עבודת פחחות לקויה). מה עוד? מוטב לוודא שחלקי הפלסטיק חופפים בגובה (קיימים הבדלי גובה? סימן שנערך תיקון), ומוטב לבחון את מצב הברגים שמצויים בצירי הדלת (אם הם בלויים ייתכן שהרכב עבר פירוק והרכבה). בנוסף, ביחנו מהו תאריך הייצור של הצמיגים, בהנחה וחלפו 4 שנים הם בהחלט זקוקים לריענון.

קראו עוד על: צמיגי רכב- המדריך המלא

מעבירים הילוך

לאחר שסיימתם לבחון את הרכב במצב סטטי, טוב לדעת שקיימות מספר בדיקות נוספות שניתן לעשות, הפעם כאשר הרכב מונע. מה למשל? ובכן מומלץ לנהוג במהירויות משתנות ולבלום, כך שתחושו אם הבלמים עובדים היטב או שהם רועדים / שורקים. עתה עברו לבחון את בולמי הזעזועים. כיצד? פשוט הפעילו לחץ על פינת הרכב ושחררו במידי. אם הרכב נע מעלה ומטה יותר מפעם אחת, סימן שהבולמים דורשים החלפה. מה עוד? סובבו את ההגה עד הסוף וסעו מעט במעגלים. מה בדיוק בוחנים? אם אין רעד או נקישות באזור של ההגה.

מעט ניירת

חשוב ביותר לוודא שקיימת התאמה בין הפרטים שמצויים ברישום של הרכב לבין פרטי הזיהוי (כתובת, שם, מספר ת”ז..). כמו כן, אם מבצעים את הרכישה מול מיופה כוח, ביחנו מה הקשר שלו לבעל הרכב ותוודאו שסך הפרטים שמופיעים בייפוי הכוח תואמים את הפרטים שמופיעים בת”ז. מתעורר חשד? הרימו טלפון לבעל הרכב ואמתו מולו את המידע (עדיף פנים מול פנים). בנוסף, אם הרכב נרכש לא מזמן, נסו להבין מהי הסיבה שעומדת מאחורי המכירה. לאחר שאומתו סך הפרטים יש לבחון מהו מחיר מחירון ולבחון האם קיימים פרמטרים שמצדיקים לקבל הנחה – למשל טסט שצריך לעשות בקרוב, או צורך בגלגלים חדשים.

דגשים אחרונים

בדקתם, אימתם, נסעתם, פתחתם מנוע ואף התייעצתם עם חברים שמבינים בתחום? ובכן אם ממצאי הבדיקות מרגיעים, זהו בדיוק הזמן לקחת את הרכב למכון בדיקה.