036557418
התקשרו אלינו 2021*

כל מה שחשוב לדעת על בדיקת מים ברכב

אחד מהדברים שחשוב ביותר לעשות כשאנו מחזיקים רכב הוא לדאוג באופן שוטף למצב המנוע שלו, ובפרט לקירור שלו באמצעות מערכת המים. בעוד מדובר בפעולה פשוטה יחסית, מתברר כי רבים לא מקפידים לבצע אותה באופן שוטף, ורבים אחרים כלל לא יודעים איך עושים זאת ולא מבינים את החשיבות של הדבר. מהו תפקידם של המים במנוע? איך מבצעים בדיקת מים ברכב ומתי עושים זאת? הנה כל מה שחשוב לדעת על בדיקת מים ברכב.

מה מטרת המים ברכב?

מרבית הרכבים כיום מבוססים על מנועי בנזין וסולר, ועם הזמן אנו רואים יותר רכבים היברידיים או חשמליים לחלוטין. בכל מקרה, בזמן פעולתו המנוע מתחמם, ואם יגיע לטמפרטורה מסוימת יגרם לו נזק שיביא להשבתת הרכב. לכן יש צורך לקרר אותו באופן קבוע. מרבית הקירור של מנועים נעשה היום באמצעות מערכות מים סגורות, המקררות את המנוע בזמן הפעולה. במקרים בהם לא יודעים איך בודקים מים לרכב ולא מקפידים לעשות זאת על בסיס קבוע, אפשר בהחלט לגרום לנזק למנוע הרכב בטווח הארוך, ועל כן כל נהג חייב להכיר את המערכת הבסיסית ולהבין איפה ממלאים מים ברכב ואיך עושים זאת.

מתי צריך לבדוק מים ברכב?

את המים ברכב מומלץ לבדוק באופן שוטף כל שלושה חודשים לפחות. כמו כן חשוב מאד לקחת את הרכב לטיפול תקופתי, בו תיבחן מערכת המים יותר לעומק. כמו כן חשוב לבדוק את המים לפני נסיעות ארוכות ומאתגרות, למשל לקראת נסיעה לאילת ממרכז הארץ. גם כשמחליפים את הרכב במסגרת תהליך של מכירת רכב, חשוב לבדוק את זה גם אם הרכב עובר בדיקות לפני שהוא מועבר לידכם.

נוסף על כך, הקפידו להסתכל על חום המנוע בלוח המכוונים ושימו לב אם הוא עולה מעבר לנורמה. אם המנוע מתחמם, תידלק נורת חיווי ובמקרים כאלה יש לעצור את הרכב באופן מיידי ולא להמשיך בנסיעה. לאחר שהוא מתקרר יש למלא מים ולהגיע בהקדם למוסך, עדיף באמצעות גרר.

לא תמיד ניתן להימנע ממצבים כאלה ופעמים רבות המצב לא בשליטתכם, אבל ניתן להקפיד על תחזוקת הרכב כדי להימנע מכך ככל האפשר. יש מספר טיפים לתחזוקת הרכב שיכולים לעזור לכם להבין מה כן ניתן לעשות לצורך מניעה.

איך בודקים מים ברכב?

חשוב מאד להבין איך ממלאים מים ברכב בצורה נכונה, לא רק כדי לשמור על הרכב ועל תקינותו, אלא גם כדי לשמור על הבטיחות שלנו הנהגים והנוסעים ברכב. אלו הם הצעדים העיקריים:

1. פתיחת מכסה המנוע – בשלב הראשון יש לפתוח את מכסה המנוע באמצעות כפתור שממוקם בדרך כלל מתחת להגה. לאחר מכן, באמצעות קליפס שנמצא בקדמת המכסה, פותחים ומרימים אותו, וניתן לקבע אותו באמצעות רכיב ייעודי שנמצא בתוך מכסה המנוע. שימו לב כי ניתן לבדוק את כמות המים ברכב רק כאשר הרכב קר לחלוטין, אחרת המים הרותחים עלולים לגרום לכוויות.

2. פתיחת מכסה המים – יש לפתוח את הפקק שנמצא על מערכת הקירור ברכב, עליו גם בדרך כלל תמצאו ציור המסמל מים. נהגים רבים שלא יודעים איפה ממלאים מים באוטו מתבלבלים עם פתח המילוי של נוזל השמשות, וכך ממלאים מים במקום הלא נכון. בדרך כלל, יהיה על הפתח הזה ציור של וישרים, וחשוב לשים לב לכך.

3. הוסיפו מים במידת הצורך – כאשר תפתחו את הפקק תראו מים כמובן, וכן פס מילוי תחתון ופס מילוי עליון. אם המים נמצאים במקום טוב באמצע, הכל בסדר ואין צורך להוסיף מים. לעומת זאת, אם המים נמצאים מתחת לרף התחתון, יש להוסיף מים עד שתגיעו לטווח האמצעי. מומלץ להוסיף מעט מים גם אם הם לא עברו את המינימום, אך נמצאים קרוב לקו.

חשוב לזכור

  • יש לבצע בדיקה ומילוי של המים אך ורק כאשר המנוע קר, כדי שהמים הרותחים לא יצאו בלחץ לכיוונם עם פתיחת הפקק.
  • שמרו על ערנות ועקבו תמיד אחר שעון החום ברכב למניעת תקלות מיותרות.
  • כאשר הרכב נכנס לטיפולים במוסך – הסתכלו בקבלה המפרטת את הפעולות שנעשו ובדקו האם נעשה בדיקת מים ברכב. אם לא נעשתה, תוכלו לעשות זאת בעצמכם או לבקש זאת מהמוסך.

סיכום

חשוב מאד להכיר את פעולת מילוי הרכב במים, להבין את החשיבות הגדולה של המערכת הזו ולהקפיד על תחזוקת הרכב במובן הזה בכל שלב, גם בשגרה וגם במקרים מיוחדים. מדובר בפעולה פשוטה שתוכל לחסוך לכם הרבה כאב ראש ונזק לרכוש, כך שכדאי להקפיד על כך או לכל הפחות – לקחת את הרכב לטיפולים ולוודא שזה מתבצע שם. סעו בזהירות!