036557418
התקשרו אלינו 2021*

גיר רובוטי

כמעט כולנו מכירים את שתי האפשרויות הקלאסיות לרכבים, כאלו המגיעים עם גיר ידני ומצמד (קלאץ׳) ואלו המגיעים עם תיבת הילוכים אוטומטית ללא צורך בהחלפת הילוכים ידנית. אכן, אלו שתי האופציות המרכזיות והמוכרות, אבל אתם בטח לא חושבים שבשנת 2022 לא יהיו עוד כמה אופציות ביניים מעניינות. אחת מהאפשרויות הללו שאנו מדברים עליהן היא רכבים בעלי גיר רובוטי, ואנחנו רוצים להסביר את כל מה שחשוב לדעת בנושא.

מה זה גיר רובוטי?

גיר רובוטי הוא למעשה תיבת הילוכים ידנית סטנדרטית, אך כזו שמתפעלים בצורה שונה ללא דוושת המצמד (המצמד הוא חלק ממונחים שונים ושימושיים שעליהם תוכלו לקרוא במילון המונחים השלם לרכב). כלומר, הנהג הוא זה שקובע מתי להעביר הילוך ולאיזה הילוך, בניגוד לתיבת הילוכים אוטומטית, אך את הביצוע בפועל של העברת ההילוך עושה מחשב חכם עם מערכת רובוטית מתוחכמת.

טיפה היסטוריה

אז נכון, גירים רובוטיים בני ימינו הם מתקדמים וחכמים הרבה יותר, אבל האמת היא שהרעיון הזה הוא לא כל כך חדש כפי שרבים טועים לחשוב. השימוש התחרותי הראשון בתיבה רובוטית היה בעולם המרוצים בתחילת 1970. בהחלט ציון דרך ראוי, אך אין ספק כי תיבת ההילוכים שעיצבו המהנדסים של חברת פרארי ב-1989 היו החשובים ביותר ואלו שהכי קרובים לגיר הרובוטי שאנו מכירים כיום. עם זאת, שווה לדעת כי מותגי רכב גדולים ויוקרתיים החלו לשווק תיבות הילוכים חצי אוטומטיות (קשה לקרוא להן תיבות רובוטיות של ממש) עוד לפני כמו קרייזלר ב-1941, סיטרואן ב-1955, מותג הרכב הגרמני NSU בשנות השמונים ועוד.

מהם היתרונות בגיר רובוטי?

  • שליטה טובה במהירות וכוח: בניגוד לתיבה אוטומטית, כאן יש אפשרות לשליטה מלאה של הנהג בכוח ומהירות הרכב. ניתן להעלות הילוך כשצוברים תאוצה, להוריד הילוך בירידות קשות ובעצם להתאים את ההילוך לכל כוח או מהירות שאנו שואפים להשיג עם הרכב שלנו.
  • מינימום תפעול של הנהג: בניגוד לרכבים ידניים בלבד, כאן יש תפעול מינימלי של הנהג. אין כאמור דוושת מצמד וכל שצריך זה להשתמש ביד לבחירת ההילוך, המחשב והמערכת הרובוטית כבר יעשו את שאר העבודה.
  • חיסכון בדלק: שליטה בהילוכים מאפשרת לנו עבודה יעילה יותר של הרכב ובסופו של דבר גם חיסכון בהוצאות הדלק. כמובן שזה מצריך מיומנות, אבל עם הזמן בהחלט מתרגלים ולומדים את זה ואפשר לחסוך באופן הזה עד אלפי שקלים מדי שנה.

מהם החסרונות בגיר רובוטי?

  • החלפה לא בהכרח בסמוך לפעולה: חיסרון אחד הוא החלפה של הילוך מתי שהמחשב קובע, זאת בניגוד לרכבים ידניים ואפילו לרכבים אוטומטיים, בהם נלמד עם הזמן כיצד יש ללחוץ ולהרפות מדוושת הגז כדי לקבל שינוי בהילוך הנסיעה.
  • תחושה: יש כאלו המדווחים על תחושה של מעין מכה קלה בעת החלפת ההילוך. לא נורא, אבל יש כאלה שזה יפריע להם. נוסף על כך, קיים קושי מסוים להעלות הילוך במשך הנסיעה.
  • לא עומד בעלייה: ממש כמו רכב ידני, רכב על ניוטרל שעומד בעלייה יתדרדר לאחור ללא לחיצה על דוושת הבלם, וכן לא ניתן להעביר להילוך ראשון במצב בו הרכב מתדרדר בהילוך ניטרלי.
  • תיקון ושיפוץ יקר יותר: תיקון, תחזוקה ושיפוץ של גיר רובוטי לרכב הוא יקר יותר מאשר תיקון תיבות אוטומטיות או ידניות.

טיפים לשמירה על גיר רובוטי

  1. ללמוד איך לתפעל את ההילוכים נכון: הטיפ הראשון לשמירה על מערכת גיר רובוטי היא ללמוד בדיוק איך להשתמש בו. לא, לא מדובר על במסובך מדי, אבל אם עוד לא יצא לכם לעשות את זה אף פעם, אולי שווה שהנסיעה הראשונה שלכם תהיה לצד נהג מנוסה שיוכל לתת דגשים חשובים ולעזור.
  2. בדיקות תקופתיות: טיפ חשוב לא רק בשביל לשמור על הגיר, אלא גם בשביל לשמור על הרכב באופן כללי ובעיקר על בטיחות הנוסעים בו. בדיקות תקופתיות כמו בדיקת שמן ברכב, בדיקת מים ברכב, בדיקת שמן גיר ואוויר יעזרו לשמור על המכלולים ובאופן עקיף וישיר גם על הגיר הרובוטי.
  3. ביקור קבוע במוסך: זכרו כי זהו סוג מצוין של גיר, אך כזה הדורש מעקב ותחזוקה מעט גבוהה יותר. אל תתעכבו והגיעו בזמן למוסך לכל הבדיקות התקופתיות של הרכב כדי לאתר תקלות ולמנוע אותן מראש.

אבחון תקלות

  • שחיקת גלגלי שיניים: תופעה נפוצה ביותר שמתרחשת עם הזמן. מה שיכול להעיד על כך הוא קושי להוריד הילוכים או מעבר ספונטני ומקרי מהילוך להילוך.
  • סדקים: קורה בשל המכות של גלגלי השיניים. לרוב קשה לאבחן, לעיתים יש רעש שעשוי להעיד על כך.
  • נזילת שמן גיר: נזילה של שמן תתבטא בריח שרוף כתוצאה מהתחממות, ובמצב הזה גם עשויה להידלק נורת החיווי שמעידה על בעיה בגיר.

בדיקת גיר רובוטי

בדיקה עצמאית של גיר רובוטי בבית היא לא מסובכת כלל, ודומה ממש לבדיקת שמן ברכב. כלומר, כאשר הרכב קר ועומד במפלס ישר, מוציאים ומנגבים את המדיד, מחזירים בחזרה ורואים אם השמן נמצא בכמות מספקת. כמו כן מומלץ לגשת אחת לחצי שנה או כאשר עוברים את סף ה-10,000 קילומטרים ולבדוק את מצב הגיר במוסך, בדיקה לא יקרה ופשוטה.

מה הם ההבדלים בין גיר רובוטי, רציף ואוטומטי?

  1. גיר רציף: סוג של גיר אוטומטי המורכב משני קונוסים הפוכים עם רצועת גומי מתוחה ביניהם. גיר רציף הוא למעשה יכול למקם את הרצועה בכל נקודה שהיא בין שני הקונוסים, וככה מרוויחים מעבר חלק ורצוף, ללא מעברים חדים ומכות קטנות ומעצבנות במעבר בין הילוך להילוך.
  2. גיר רובוטי: גיר ידני בבסיסו ומהותו, אך כזה שלא מגיע עם דוושת מצמד. הנהג מחליט באיזה הילוך לנסוע, משנה אותו באופן ידני והגיר הממוחשב הרובוטי מבצע את ההחלפה בעצמו.
  3. גיר אוטומטי: גיר אוטומטי הוא כזה שגם מחליט מתי לבצע את העברת ההילוך וגם מבצע אותה בעצמו בפועל. אלו סוגי ההילוכים הנפוצים ביותר בעולם, לצד מערכות משולבות וחכמות שהופכות ליותר ויותר פופולריות ולסטנדרט בכלי הרכב בני ימינו.

לסיכום

גיר רובוטי הוא מעולה, והוא השילוב המדויק בין גיר ידני לגיר אוטומטי, עם כל מה שטוב בשתי השיטות. נכון, יש חסרונות גם לגיר רובוטי , אבל בגדול זו מערכת מצוינת, ואם אתם שוקלים להתקין גיר כזה ברכב שלכם, זו בהחלט אופציה טובה ששווה לחשוב עליה לחיוב.

default