036557418
התקשרו אלינו 2021*

הסחות דעת בנהיגה

הסחות דעת בנהיגה היא תופעה שכל נהג חווה אותה במהלך חייו. תאונות דרכים רבות, קלות ונפוצות ועד לתאונות קטלניות, קשורות במידה כזו או אחרת להסחת דעת כלשהי. כל הסחת דעת בנהיגה עלולה להביא למצבים מסכני חיים, ולכן חשוב להכיר את סוגי ההסחות הנפוצים, כיצד הם משפיעים עלינו, איך להיות מודעים אליהם וכיצד ניתן להימנע מהם. כאן תוכלו למצוא את כל המידע החשוב בנושא ואלו דברים חשובים ביותר עבור כל נהג, ללא קשר לתדירות הנסיעות ולאורך שלהן. סעו בזהירות!

הסוגים והגורמים

כשאנו מדברים על בטיחות ברכב, נתייחס הרבה פעמים לגורמים שונים שישפיעו על יכולת הנהיגה שלנו ואלו למעשה הסחות הדעת הפוטנציאליות שעשויות להביא לתאונות ותקלות במהלך הנהיגה. אך מהן בעצם אותן הסחות דעת בנהיגה? ניתן לחלק אותן בצורה גסה לכמה קטגוריות שונות, וכך ניתן למעשה להתייחס לכל אחת מהן בנפרד ולמזער את הסיכונים:

הסחת דעת ויזואלית

במהלך הנהיגה תשומת הלב הוויזואלית שלנו צריכה להיות נתונה לכביש בלבד, כאשר ניתן להציץ בלוח השעונים בלבד ולקבל מידע חיוני על מצב הרכב והכביש. הסחות דעת ויזואליות מסיטות את תשומת הלב שלנו מהדרך ומהדברים החשובים שיש להתייחס אליהם, ועלינו להיות מודעים אליהן כשהן מתרחשות. מראה לא שגרתי במהלך הדרך, שלטי חוצות גדולים שמושכים את תשומת הלב, התרחשות כלשהי בתוך הרכב שגורמת לנו להסיט את המבט מהכביש (ילדים שרבים, מצוקה שחווה אחד מהנוסעים וכן הלאה).

רעשים מסיחי דעת

חוש השמיעה הוא חשוב ביותר לנהיגה בטוחה. הסחת דעת בדמות רעש כלשהו תגרום לירידה בריכוז והיא נפוצה לא פחות מהסחות הדעת הוויזואליות. רדיו שפועל בעצמה גבוהה במיוחד, דיבור בקול רם מצד נוסעי הרכב, רעשים של עבודות בכביש וכלי רכב אחרים, מטוסים חולפים וכן הלאה.

הסחת דעת פיזית

חשוב לדעת כי ישיבה נכונה ברכב היא קריטית לבטיחות ויש הגדרה ברורה כיצד יש לשבת ברכב, כאשר הידיים אוחזות בהגה בכל זמן ואנו מוכנים להגיב למצבי חירום בכל עת. הסחת דעת פיזית היא למעשה כל דבר שגורם לנו לשבת ולנהוג בצורה לא נכונה. חפצים שנפלו לרצפת הרכב במהלך הנהיגה, סיבוב לאחור לטובת אינטראקציה עם הנוסעים, שימוש באביזרים שונים במהלך הנהיגה וכן הלאה.

הסחת דעת קוגניטיבית

גם אם העיניים שלנו על הכביש בכל זמן, אף גורם חיצוני לא מפריע לנו ואנו אוחזים בהגה בשתי ידיים, אנו עדיין חשופים להסחות דעת קוגניטיביות במהלך הנהיגה. זה עשוי לקרות במהלך שיחת עם אדם שנמצא איתנו ברכב, בשיחות טלפון בדיבורית וגם כאשר אנו נמצאים לבד ועסוקים בדברים שונים המטרידים אותנו בכל רגע נתון. כמו כן עייפות בנהיגה היא אחד מהגורמים המשמעותיים להסחת דעת קוגניטיבית.

טלפון סלולרי

כשמדובר בהסחות דעת בנהיגה, חשוב לדבר באופן ספציפי על הטלפונים החכמים. שימוש בטלפון במהלך הנהיגה, ולא משנה אם מדובר בשיחה, כתיבה, מענה למסרונים או שימוש באפליקציות, הוא אחד מהפעולות שמסכנות אותנו על הכבישים. שימוש בטלפון בסיטואציות לא הולמות, שנהיגה היא אחת הבולטות והמובהקות שבהן, הוא תוצאה של התמכרות לשימוש בטלפונים החכמים, תופעה שרק הולכת וגוברת עם השנים במדינות מערביות. חשוב לשים לב כי השימוש בסלולרי בנהיגה הוא בעצם שילוב מסוכן למדי של כל סוגי הסחות הדעת, כאשר המבט מופנה למסך, לפחות אחת מהידיים עסוקות בתפעול המכשיר, האודיו שבוקע מפריע לשמוע ולהתייחס למה שקורה בדרך וכלל תשומת הלב נתונה לטלפון ולא לדרך עצמה.

הסכנות

הסכנה העיקרית בהסחת הדעת בנהיגה היא העובדה שהגורמים עליהם דיברנו, כמו שימוש בטלפון, ניסיון להגיע לעצמים שונים שנמצאים בתוך הרכב, שיחה בדיבורית וכו’ עשויים לגרום לנהג להסיט את עיניו מהדרך ולהימנע מתגובה לסכנות. מצב כזה עשוי לגרום לתאונה עצמית, או לתאונה עם גורם נוסף כמו רכב אחר, הולך רגל או רכוש (רכב חונה, מבנים, עמודי תאורה וכו’). ללא תגובה, הנהג מעלה את הסיכויים לפציעות בדרגות שונות ואף למוות שלו או של המעורבים בסיטואציה.

דרכי המניעה

  • מניחים את הטלפון בצד: אם הטלפון הסלולרי קרוב אליכם, יש סיכוי גדול יותר שתתפתו להשתמש בו. הקפידו לשים אותו במקום לא נגיש כך שכלל לא תוכלו להשתמש בו. בהתחלה זה עשוי להיות קשה, אך עם הזמן תגלו שהרבה יותר נוח ונכון לנהוג כך.
  • דיבורית ואפליקציות לנהיגה: אם אתם בכל זאת צריכים להשתמש בטלפון, התקינו דיבורית מתאימה לפי דרישות החוק. כמו כן מומלץ להוריד למכשיר אפליקציות לנהיגה בטוחה שיאפשרו שימוש מתאים במהלך הנהיגה.
  • סוגרים משימות לפני הנסיעה: עונים למיילים והודעות טקסט חשובות לפני שעולים על ההגה וכך מונעים את הצורך בשימוש במכשיר במהלך הנהיגה.
  • תעסוקה לילדים: בנסיעה משפחתית חשוב לדאוג לתעסוקה הולמת לילדים מראש, כך שלא יגרמו להסחת דעת במהלך הנסיעה. כמובן חשוב להסביר לילדים על חשיבות הבטיחות בנסיעה ולהסביר להם על התנהגות נכונה במהלך נסיעה ברכב.
  • אחריות אישית: על כל אחד מאיתנו לגלות אחריות אישית ברמה הגבוהה ביותר ולשים לב להסחות הדעת. ברגע שניתקל בהסחות כאלו, יש לנטרל אותן באופן מיידי.
  • הימנעות מנהיגה במצב בריאותי או פיזי מורכב: אם אתם עייפים או ששתיתם משקה אלכוהולי, הימנעו לחלוטין מנהיגה ובקשו מנהג אחר להחליף אתכם. גם נהיגה בהיריון לא מומלצת לעתים, אך כמובן כל מקרה לגופו ולא כל אישה בהיריון מנועה מלנהוג.

7 עובדות על הסחות דעת בנהיגה

  1. הגורם האנושי: תאונות רבות מאוד נגרמות בעקבות הסחות דעת שונות שחווה הנהג ברגעים שלפני התאונה.
  2. לא רק הסלולרי: דיברנו רבות על הטלפון הסלולרי כגורם המרכזי להסחות דעת במהלך הנהיגה, אך חשוב לדעת שהגורמים להסחות דעת הם רבים ומגוונים. שיחות טעונות עם יושבי הרכב, התמקדות באובייקט חיצוני שמושך את תשומת הלב, חפצים שנופלים ונהגים שמנסים להרים אותם וכן הלאה. כל אלו הם גורמים מסיחי דעת משמעותיים ביותר. כך למשל מקרים של תאונת דרכים עם רכב שכור הם נפוצים ביותר כאשר נהגים מנסים ללמוד ולהכיר את מכלולי הרכב השונים במהלך הנהיגה.
  3. נהגים חדשים הם בסיכון גדול יותר: נהגים חדשים וחסרי ניסיון נוטים לאבד את הריכוז יותר בשל הסחות דעת שונות, והם מעורבים יותר בתאונות דרכים בשל כך.
  4. 3 שניות זה מספיק בשביל מעורבות בתאונה: יש נטייה לחשוב שהסחת דעת מהירה לא מסוכנת, אך לא כך הדבר. למעשה, מספיק שנאבד ריכוז לשלוש שניות בלבד בשביל להיות מעורבים בתאונת דרכים.
  5. שימוש בטכנולוגיות: ככל שחולף הזמן ניתן לראות יותר ויותר סוגים של אביזרים טכנולוגיים שמטרתם להגביר את הערנות של נהגים ולמנוע הסחות דעת בכביש. אלו בהחלט דברים שיכולים לעזור אבל בכל מקרה חשובה מאד הערנות והמודעות של הנהג בסיטואציה.
  6. הכירו את החוק: שימו לב כי יש חוקים ברורים לגבי הסחות דעת בנהיגה. ככלל עלינו להיות מרוכזים בנהיגה במאה אחוז ואין להתעסק בדברים אחרים מלבד זאת. על פי החוק במהלך הנהיגה שתי הידיים צריכות לאחוז בהגה בכל זמן, וניתן להסיר יד אחת מהגה רק עבור פעולות שנוגעות לתפעול הרכב בלבד, כמו שימוש במתגים שונים או להחלפת הילוכים.
  7. מנוחה והתרעננות מצילות חיים: גם אם אנחנו מודעים להסחות הדעת בנהיגה ועושים ככל שניתן כדי להימנע מהן, נהיגה ארוכה ומונוטונית תקשה עלינו בכך. מחקרים מראים כי עצירות למנוחה, ובמיוחד בנסיעות ארוכות, עוזרות לנהגים להתמודד בהצלחה עם הסחות הדעת ולשמור על ריכוז.

פתרון טכנולוגי חדשני

בשנים האחרונות נכנסה לשימוש מערכת טכנולוגית חדשנית ומצילת חיים בשם SaverOne. המערכת המוסלקת ברכב מזהה באופן אוטומטי מכשירים סלולריים ומגבילה במידה משמעותית את אפשרויות השימוש בהם במהלך הנהיגה. המערכת החדשנית נותנת מענה הולם בהחלט לאחת התופעות המדאיגות ביותר בעידן שלנו, השימוש בטלפונים סלולריים במהלך הנהיגה, וסביר בהחלט להניח שעם השנים נראה עוד מערכות ופתרונות טכנולוגיים שונים עם אפשרויות דומות.

לסיכום

חשוב לזכור תמיד עד כמה מסוכנות הסחות הדעת במהלך הנהיגה. האחריות של כל אחד ואחת מאיתנו כנהגים היא להיות מודעים להסחות השונות, להימנע מהן מראש ככל הניתן ולנטרל אותן באופן מיידי כאשר הן מתרחשות במהלך הנהיגה. זהו חלק חשוב ומהותי ביותר במסגרת נהיגה בטוחה שיש להבין בצורה מקיפה, וכן חשוב ללמוד כמה שיותר על מצבים שונים ומסוכנים ואיך להימנע מהם. תוכלו לקרוא עוד מידע שימושי ומועיל לנהגים בבלוג שלנו, שבו עוד עשרות מאמרים חשובים בנושא של נהיגה בטוחה. מאחלים לכם נסיעה זהירה בטוחה ונטולת הסחות דעת מסוכנות.

default