במאמר הבא ננסה לענות על כמה מהשאלות שעולות בעת השכרת רכב למי שמחזיק ברישיון זר. זוהי סיטואציה נפוצה הן בקרב תיירים זרים שמבקרים בארץ והן בקרב ישראלים, מיד נסביר כיצד. במאמר נסקור גם כמה נושאים שעולים בעת השכרת רכב ושחשוב לדעת אותם. מכיוון שרבים מקוראי המאמר עשויים להיות ישראלים המתגוררים בחו”ל, מצאנו לנכון לעדכן גם בהוראות החוק העדכניות ובשלל עצות להשכרת רכב ונהיגה בישראל. כמו כן, המאמר הינו אינפורמטיבי בלבד ולא נועד לייעוץ משפטי.
השכרת רכב בישראל נעשית מול שני סוגי אוכלוסייה עיקריים:
למעשה, אזרחים זרים שבאים לביקור מחו”ל יהיו כמעט תמיד בעלי רישיון זר.
קבוצה נוספת שאיננה הרוב אבל היא בהחלט משמעותית הינה ישראלים המתגוררים בחו”ל והם בעלי רישיון נהיגה זר. אלו אנשים בעלי אזרחות ישראלית שהיגרו לפני שנים למדינה כלשהי והשתקעו בה. לגביהם ישנו כלל פרטני שחשוב להכיר כמו בישראל, כך גם ברוב מדינות העולם המערבי, על תושבי המדינה לנהוג עם רישיון מקומי.
לאותם ישראלים יש אם כן רישיון מקומי ואיתו הם מבקשים לנהוג כאשר הם באים לביקור בישראל. מדינת ישראל מאפשרת את הדבר בתנאי שמדובר באדם שאכן איננו תושב בישראל. לגבי אזרחים ישראלים, המדינה מאפשרת שימוש ברישיון ישראלי רק בתנאי שלא ביקרו בישראל במשך השנה האחרונה. זה יוצר מצב מעט אבסורדי שיהיה קל להבינו מהדוגמה הבאה:
רמי הוא אזרח ישראלי המתגורר זה עשרים שנה במיאמי. לפני חמישה חודשים ביקר רמי בישראל בכדי לחגוג את חתונת בנו אייל עם בחירת ליבו תמר. בעוד ארבעה חודשים מתעתד רמי להגיע בכדי לחגוג את הולדת נכדתו או נכדו. רמי מעולם לא חידש את רישיון הנהיגה הישראלי שלו, הוא נוהג עם רישיון מקומי אמריקאי. על פי החוק, לא יוכל רמי לנהוג בביקורו הקרוב מכיוון שלא חלפה שנה מאז ביקורו האחרון. הדרך היחידה בה יוכל לנהוג תהיה אם ימיר את רישיונו לרישיון ישראלי.
חשוב לזכור – נהיגה עם רישיון אמריקאי בתוקף עדיין לא מבטיחה שזה יהיה חוקי בישראל. אם הנהיגה מתבצעת מעבר למגבלה המתוארת, זה יחשב לנהיגה ללא רישיון. המשמעות הישירה של דבר כזה היא שפוליסת הביטוח לא תחול על הנהג מכיוון שהוא נחשב כמי שנוהג ללא ביטוח.
השכרת רכב ונהיגה בישראל יכולה להיות מאתגרת, להלן כמה דגשים למי שעתיד לשכור רכב לטיול או אפילו לבצע השכרת רכב לטווח ארוך בארץ:
ישנם חוקים ותקנות רבים ששונים בישראל ממדינות אירופאיות או מארצות הברית. בישראל חלה אכיפה חמורה של איסור דיבור בטלפון נייד. למעשה לא ניתן ליצור כל מגע עם הטלפון, אפילו לא להחזיקו על הירכיים. הקנסות בעניין זה גבוהים ביותר.
בישראל יש מגבלות מהירות שונות בכבישים מהירים ועירוניים. אם אין שילוט, התנועה בעיר היא עד 50 קמ”ש. מחוץ לעיר יש לנהוג לפי השילוט. ישנה אכיפה מאסיבית בנושא ורצוי לציית למהירות החוקית.
חניה בערים הגדולות יכולה להיות קשה ביותר. סימון שחור לבן או אדום לבן על המדרכה אומר שהחניה אסורה. שימו לב שסימון כחול לבן מאפשר חניה אך באמצעות תשלום. חניות שאינן מסומנות כבר כמעט לא קיימות במרכזי הערים.
אופי הנהיגה בישראל יכול להיות מעט מבלבל למי שמורגל לנהיגה בחו”ל. כמה טיפים לנהיגה בטוחה בישראל:
קריאה נוספת עבור: טיפים לנהיגה בטוחה
בישראל אמנם אין מרחקים רבים אותם צריך לעבור ובכל זאת, מומלץ לשכור רכב מקטגוריה משפחתית וזאת מהטעמים הבאים:
שכרו רכב רק מחברה רצינית ומוכרת. ישנן בישראל הרבה חברות קטנות ומפוקפקות. ”הזול הוא יקר והיקר הוא זול” אמר פעם איש חכם ונראה שממש התכוון לשוק השכירות בישראל.
קריאה נוספת עבור: שמירה על בטיחות ברכב
מצב השילוט בישראל לא עומד בסטנדרטים במערב אירופה או בצפון אמריקה. אם אתם שוכרים רכב בישראל, וודאי אינכם מכירים את הדרכים, בייחוד שאלו מתחדשות באופן תדיר. למזלנו, בישראל גם מפתחים אפליקציות ניווט מעולות. ההמלצה שלנו היא להשתמש בהן אפילו אם תוואי הדרך ידוע לכם. האפליקציה הנפוצה ביותר היא כמובן ווייז (שגם פותחה בישראל). השימוש בה יאפשר לכם למצוא את הדרך המהירה ביותר למחוז חפצכם לאחר שקלול של מצב התנועה באותו הרגע.
הנהיגה בישראל היא עניין הרבה יותר פשוט בעזרת הווייז והיא מבטלת למעשה את הקושי שנוצר עקב השילוט החסר. אם אתם לא משתמשים בניווט המובנה ברכב, זכרו רק לקבע את המכשיר עליו תפעילו את האפליקציה בכדי שלא תתפסו כמי שמפעילים טלפון נייד.
השכרת רכב ונהיגה בו עם רישיון זר בישראל יכולה להיות מאתגרת. קצב ואופי הנהיגה שונים מאד וזה יכול להלחיץ בהתחלה. הטיפ שלנו הוא לנסות להימנע, לפחות בימים הראשונים, משעות העומס ומנהיגה באזורים צפופים. תנו לעצמכם זמן להתרגל לנהיגה ברכב שכור בישראל, אפילו אם בעבר הרחוק נהגתם כאן כמקומיים.