036557418
התקשרו אלינו 2021*

חגורות בטיחות

כיום זה נראה לכולנו מובן מאליו שכאשר נכנסים לרכב ומניעים אותו, כל הנוסעים וכמובן הנהג חייבים לחגור חגורות בטיחות, עוד לפני שאפשר להתקדם ולו סנטימטר אחד. עם זאת, מעניין לדעת שהמצב לא תמיד היה כזה, ואפילו אם נלך עשור או שניים אחורה נראה כי חובת החגירה לא הייתה כזו שכולם הקפידו עליה. כמובן שחשוב לציין כבר עכשיו שלחגור חגורת בטיחות זה דבר חשוב ביותר, ומעבר לעובדה כי מדובר בפעולה שחייב לבצע על פי חוק, זה אמצעי בטיחות שמציל חיים. חשוב להכיר את הנושא הזה, החל מההיסטוריה של חגורות הבטיחות ועד ליתרונות הרבים שיש להן במהלך הנהיגה והנסיעה ברכב.

היסטוריה

ההמצאה של חגורת בטיחות לרכב מיוחסת למהנדס אנגלי מהמאה ה-19 בשם ג’ורג’ קיילי, שהגיע בכלל מתחום התכנון של כלי תעופה. חגורת הבטיחות הראשונה שהותקנה אי פעם הייתה במטוס, אך עד שנות השלושים לא הייתה נפוצה במטוסים כלל. השימוש הנרחב של חגורת בטיחות ברכב החל אי שם בשנות ה-50 של המאה הקודמת, וחגורת שלוש הנקודות שכולנו מכירים מהרכבים שלנו הוצגה לראשונה ב-1959. בתחילת שנות ה-60 של המאה הקודמת הותקנו חגורות בטיחות במושבים הקדמיים ברכבים, ולקראת סוף העשור ניתן כבר היה לראות רכבים עם חגורות בטיחות גם במושב האחורי. היעילות של חגורות הבטיחות והעובדה כי הן מצילות חיים הביאו לכך שכיום מרבית מדינות העולם מחייבות את השימוש בהן על פי חוק.

סוגי חגורות בטיחות

 

חגורת שלוש נקודות

החגורה המוכרת לנו מכלי הרכב הפרטיים. רצועה בודדת המעוגנת למעשה בשלוש נקודות שונות. חלק אחד של הרצועה עובר באלכסון מאזור הכתף אל עבר המותן, והחלק השני עובר בסמיכות לירכיים מצד אחד של המותן אל הצד השני. זהו כאמור המנגנון הנפוץ ביותר של חגורות בטיחות לרכב שקיים היום והוא נחשב ליעיל במיוחד.

חגורת מותניים

זוהי חגורה מעוגנת בשתי נקודות בלבד וחובקת את המותניים. הסוג הזה של החגורה נחשב ליעיל פחות מפני שהוא לא תופס את הגוף בצורה חזקה בזמן תאונת דרכים, ועל כן ניתן לראות את הסוג הזה הרבה פחות. בעבר ניתן היה לראות חגורות מהסוג הזה בחלק האחורי ברכבים ישנים, אך היום זה כמעט בלתי אפשרי. כן תמצאו את החגורה הזו במושבי מטוס נוסעים.

רתמת חמש נקודות

חגורה זו נחשבת ליעילה ביותר והיא עשויה משלוש או ארבע רצועות שונות. שתי רצועות כרוכות על כתפי הנוסע בצורה אנכית לגוף ומעוגנות לנקודה בין רגלי הנוסע כך שהיא מחזיקה למעשה את הגוף במלואו. אפשר לראות חגורות כאלו ברכבי מרוץ וברכבות הרים, וזוהי למעשה החגורה הסטנדרטית במושבי בטיחות של ילדים.

מנגנוני חגורות הבטיחות

 

שלוש נקודות עגינה

כאמור, החגורה הסטנדרטית והנפוצה בכל רכב היא בעלת שלוש נקודת עגינה. המטרה בכך היא לאפשר אבטוח טוב גם מתחת לבטן וגם לאפשר אבטוח של החזה ופלג הגוף העליון בשעת חירום.

מותחנים להתאמת מידה

כמובן שלכל אחד יש מבנה גוף שונה, ועל כן החגורה ברכב היא כזו שניתן להתאים באופן אישי למידות של כל אדם. אם החגורה גדולה מדי עבור אדם מסוים, יש לבצע התאמה לפני שיוצאים לדרך.

חיישנים לנעילה במצב חירום

זהו המנגנון החשוב ביותר של חגורות הבטיחות. בזמן רגיל ניתן למתוח ולהרחיב את הרצועות של החגורה, אך כאשר מתרחש מצב חירום ומתבצעת בלימה פתאומית או שהרכב פוגע בעצם כלשהו, החגורות ינעלו ויקבעו את הגוף של הנוסע במקום. זה עשוי לגרום לחבלות ואף לשברים, אך הנזק הזה הוא פחות משמעותי מהנזק והסכנה לחיים שיגרמו ללא החגורה.

התראה על נוסע לא חגור

זהו מנגנון חדש יחסית ונפוץ ביותר. מדובר על צפצוף תדיר החוזר על עצמו ומעיד על כך שאחד הנוסעים ברכב לא חגור. זה נותן כמובן אינדיקציה לנהג וגם מדרבן סרבנים לחגור כדי להפסיק את הרעש הטורדני. במרבית דגמי הרכבים כיום, בין שלל נורות האזהרה לרכב שיש בכל רכב, יש גם נורה המעידה על כך וכן נורה המצביעה על תקלה או ליקוי בחגורות הבטיחות.

החוק

על פי חוק חגורות בטיחות, אין לנסוע ברכב ללא חגורת בטיחות וזה משהו שמחויבים בו כל נוסעי הרכב ללא קשר לגיל. כאשר נוסע לא חגור, האחריות מבחינת החוק היא עליו וגם על הנהג. ילדים מגיל 3 עד 8 מחויבים בכיסא בטיחות או בוסטר מתאים ותינוקות עד גיל 3 יכולים לשבת בכיסא ייעודי מיוחד במושב שבו אין כריות אוויר פעילות (אם יש כאלו, יש לבטל את פעילותן כשמסיעים ילד). שימו לב כי גם חגירה בצורה לא נכונה היא בגדר עבירה על החוק, ולמען הסר ספק, הדברים האמורים נכונים גם במקרים של השכרת רכב או כאשר שואלים רכב מאדם אחר.

טיפים לחגירה נכונה

 

  • חשוב להשתמש תמיד גם בחגורת החזה וגם בחגורת הבטן ואין להוריד את החגורה מבית החזה.
  • מקמו את החגורה האלכסונית בדיוק במרכז בין הכתפיים, ואת חגורת האגן במקביל לאגן הירכיים ולא על הבטן. יש להרגיש את חגורת המותניים נוגעת בעצמות האגן.
  • שימו לב כי חגורת החזה מונחת על עצם הבריח והחזה ושהיא עוברת בדיוק במרכז בית החזה.
  • הקפידו שהחגורה תהיה צמודה. בעת תאונה חגורה רפויה מעלה משמעותית את הסיכון לחבלות.
  • אם יש לכם מושבי בטיחות לילדים בכל הגילאים, מומלץ להבין בדיוק איך להתקין אותם ואיך לחגור את החגורה. כאן תוכלו למצוא עוד טיפים לנהיגה עם ילדים שיעזרו לכם לנהוג בזהירות.

חגורת בטיחות ברכב ישן

שימו לב כי ברכבים ישנים, בעיקר כאלו שהם בני 30 שנה ומעלה, חגורות הבטיחות הן לא תמיד על פי התקן הנדרש ויש גם רכבים ללא חגורות בטיחות כלל. זה לא פוטר את הנהג והנוסעים מחגירה, ויש להתקין או להתאים חגורות בטיחות במרכזי שירות מורשים או במכוני אספנים מוסמכים העוסקים בתחום.

התקנה ותיקון של חגורות בטיחות ברכב

חשוב מאד לדעת כי אין לבצע תיקונים או שינויים במנגנון חגורת הבטיחות באופן עצמאי, ויש לעשות זאת רק במוסך מורשה. אם במוסך המורשה לא ניתן לבצע תיקון או החלפה, הצוות במקום כבר ידע לכוון אתכם למוסכים אשר עושים זאת. שימו כי לאחר תאונה בה מנגנון הבטיחות של החגורה הופעל, יש להחליף את כלל החגורות ברכב.

היתרונות 

  • חגורה מצילה חיים: החגורה תציל את חייכם במקרי חירום, וזה הדבר החשוב ביותר. החגורה עשויה למנוע מכם חבלה חמורה, תמנע מכם לעוף מהרכב היישר אל הכביש ובמקרים מסוימים יכולה למנוע מוות במקרים של תאונות קשות.
  • החגורה שומרת על הערנות שלכם: פעולת החגירה מעוררת את המודעות לנהיגה בטוחה ושומרת על הערנות של הנהגים בנושא.
  • ביטוח: חגירת החגורה חשובה גם לצורך קבלת כספי ביטוח במקרה של תאונה. בתאונות שהתרחשו כאשר אחד מיושבי הרכב לא חגר חגורת בטיחות, לא ניתן לקבל את כספי הפיצויים שמגיעים לנו מחברת הביטוח. וזה נכון גם במקרים של תאונת דרכים עם רכב שכור, כך שגם אם לא נהגתם ברכב שלכם, זה עשוי להתבטא במהלך ההתנהלות מול חברת הביטוח.

לסיכום

בשורה התחתונה, חגירת חגורת בטיחות היא לא רק חובה המעוגנת בחוק, שמעבר עליו עשוי לגרור קנסות כבדים, צבירת נקודות ואפילו שלילה של הרישיון, אלא שהיא בעיקר אמצעי מציל חיים. אל תתפשרו לעולם על הבטיחות שלכם ושל שאר הנוסעים הרכב, וזכרו שכדי שהיא תבצע את עבודתה כראוי, יש לחגור את החגורה בצורה נכונה ותקנית. סעו בזהירות!