036557418
התקשרו אלינו 2021*

מהו רכב היברידי ומה היתרונות שלו?

הרכב ההיברידי הוא אחד החידושים של השנים האחרונות בעולם הרכב, אך רבים לא יודעים במה מדובר ומה ההבדל בין המכונית המוכרת לבין הרכב ההיברידי. אז מהו רכב היברידי? ומה ההבדל בין היברידי לחשמלי? במאמר הבא נעזור לכם להבין מהו רכב היברידי והאם משתלם לכם, הלקוחות, לשקול רכישה של רכב כזה בפעם הבאה שתרצו להחליף את הרכב.

מהו רכב היברידי?

רכב היברידי (בעברית: “כלאיים”, כלומר עירוב בין שני מרכיבים שלא קשורים לזה) הוא רכב שמונע ע”י שתי מערכות הנעה נפרדות: מערכת הנעה המבוססת על בערה פנימית (בנזין) ומערכת הנעה חשמלית.

האם ישנם סוגים שונים של רכבים היברידיים?

קיימים שלושה סוגים של רכבים המבוססים על מערכת הנעה היברידית:

  • מנוע היברידי לייט / מתון – מנוע היברידי ברמת העוצמה הנמוכה ביותר, ולמעשה לא מאפשר נסיעה למרחקים אלא בעיקר חיסכון בדלק בזמן שמנוע הבנזין לא פועל (למשל: כשעומדים בפקקים), או לצורך התנעה וזינוק מיידי מהמקום.
  • מנוע היברידי מלא / רגיל – מנוע שבו מערכת ההתנעה החשמלית פועלת בכוחות עצמה ומסוגלת להניע את הרכב ולהזיז את הגלגלים. באמצעות מערכת הפעלה חכמה וממוחשבת ניתן לאזן בין הפעלת המנוע החשמלי למנוע הבערה הפנימית באופן חכם יותר תוך חיסכון בדלק.
  • מנוע היברידי נטען – בדומה למנוע היברידי מלא, מערכת ההפעלה החשמלית פועלת באופן עצמאי ומניעה את הרכב, אבל במקרה הזה ניתן לחבר את סוללות הרכב למערכות טעינה. ברכב כזה, מערכת הבעירה הפנימית פועלת בעיקר כדי לספק כוח למערכת ההתנעה החשמלית, ולא להפך.

קיימת חלוקה נוספת בין סוגי הרכבים: מנוע היברידי מקביל (Parallel Hybrid), מנוע היברידי משולב (Parallel-Series Hybrid) ומנוע היברידי חשמלי בלבד, לעתים נקרא גם “טורי” (Series Hybrid).

במנוע ההיברידי המקביל קיימות שתי מערכות ההתנעה שפועלות בפעולה נפרדת. מערכת ההפעלה הממוחשבת של הרכב קובעת באיזה מנוע כדאי להשתמש בהתאם לתנאי השטח.

במנוע משולב שתי מערכות ההתנעה פועלות במקביל. כלומר, שתי מערכות ההתנעה חולקות את “העבודה” ביניהן, על סל”ד שונה, באופן שמאפשר את פיצול הכוח באופן יעיל. ניתן גם להשתמש רק במערכת התנעה אחת.

מנוע היברידי חשמלי בלבד הוא בעצם מנוע שבו קיימת מערכת התנעה על בסיס בערה פנימית, אבל היא מיועדת לטעינה של הסוללה החשמלית בלבד.

חשוב לציין כי יש חפיפה בין הסוגים השונים, למשל מנוע היברידי מלא הוא בעצם מנוע היברידי מקביל.

בדרך כלל, כשאומרים את המונח “רכב היברידי”, מתכוונים למנוע היברידי משולב.

מה ההבדל בין רכב היברידי לרכב חשמלי?

לרכב חשמלי אין מערכת התנעה המבוססת על בערה פנימית, גם לא לצורך התנעה או טעינה, וכל הכוח שלה מבוסס על סוללה חשמלית בלבד.

למי מתאים רכב היברידי?

התאמת הרכב ההיברידי היא אינדיווידואלית לכל אדם בהתאם להרגלי השימוש שלו ברכב. הרכב ההיברידי יתאים במיוחד למי שנוהג בעיקר בדרכים עירוניות, שבהן המכונית ההיברידית חוסכת בבנזין ומשתמשת

יותר במערכת החשמלית, או למי שנוסע בדרכים בינעירוניות פקוקות במיוחד ונמצא זמן רב בפקקים מידי יום. נוסף על כך, לפני שמבצעים קניית רכב, חשוב לקחת בחשבון פריסה של עמדות טעינה בעיר שבה מתגוררים ואפשרות להתקנת עמדת טעינה ביתית, בעיקר אם מדובר על מנוע היברידי נטען.

איזה טכנולוגיה קיימת ברכבים היברידים?

הטכנולוגיה ברכבים היברידים היא מתקדמת ומבוססת על רעיון הטכנולוגיה הירוקה, שאמורה לצמצם עד למנוע לחלוטין שרפה של בנזין. המערכת החשמלית מופעלת ע”י מחשב חכם שמסנכרנן בינה לבין מערכת הבערה הפנימית, ומאפשר שימוש חכם ויעיל יותר בשתיהן למען החיסכון במשאבים.

כל היתרונות הקיימים ברכב היברידי

  • המערכת החכמה מפעילה את מערכת הבערה הפנימית ואת המערכת החשמלית כך שניצול המשאבים יהיה חכם ביותר, לצורך צמצום שרפת הבנזין ושימוש בחשמל ירוק ונקי ככל האפשר.
  • הרכב ההיברידי מאפשר חיסכון בעלויות הבנזין לטווח הארוך. גם אם מתקינים עמדת טעינה ביתית שתעלה סכום כסף לא מבוטל, זה עדיין לא קרוב לעלויות הבנזין המצטברות.
  • רכב היברידי הוא שקט ותורם לסביבה עירונית נעימה יותר.
  • הרכב ההיברידי לא רועד, ומאפשר חוויית נסיעה חלקה ונעימה יותר לנהג ולנוסעים.
  • רכב ההיברידי הוא בטוח בדיוק כמו רכב רגיל, ולא נופל ממנו בהגנה על נוסעים בעת תאונה או חירום.
  • מיסוי משמעותי במעמד רכישת הרכב.

איך מתחזקים רכב היברידי?

תחזוקת רכב היברידי היא פשוטה באופן יחסי לרכב רגיל. המערכת החשמלית לא תדרוש יותר מבדיקות תקינות, וטיפולים בהיקפים נרחבים יידרשו רק במקרים של תקלות משמעותיות בסוללות הרכב. נוסף על כך, חלק מהיצרניות מבטיחות טיפולים בחינם או בעלות נמוכה מאוד בשנים הראשונות של השימוש ברכב, במסגרת האחריות עליו. אם יש לכם רכב המבוסס על מנוע משולב או מקביל, מנוע הבנזין יצטרך טיפולים תקופתיים כמו מכונית רגילה. יש מספר טיפים לתחזוקת הרכב שיוכלו לעזור לכם להבין מה בדיוק תצטרכו לבצע.

המנוע ההיברידי הוא חידוש טכנולוגי משמעותי בתחום הרכב, והוא צפוי להיות חלק נכבד מהשוק בעוד מספר שנים. כבר היום ניתן לראות רכבים היברידים רבים על כבישי ישראל, ומספרם צפוי רק לגדול. חשוב להכיר את הטכנולוגיה החדשנית שתוכל לשפר את איכות החיים שלנו, תזהם פחות את הסביבה לצד חוויית נהיגה לא פחותה מרכב רגיל.