036557418
התקשרו אלינו 2021*

צמיגי רכב: המדריך המלא

מכונית ממוצעת היא מכונה כבדה מאוד, גדולה ומהירה, שלמעשה “מחוברת” לכביש רק באמצעות סנטימטרים מרובעים בודדים של גומי בכל פעם – חלקם התחתון של הצמיגים. אלה אמורים לעמוד בעומסים גדולים למשך זמן רב, בבלאי משמעותי ובחום גבוה שמתפתח כתוצאה מהמגע עם האספלט. כל זאת, תוך עמידה בסטנדרטים בטיחותיים קפדניים, מסיבות מובנות. מה חשוב לדעת על רכיב צנוע זה?

מטרות 

הדבר אולי נשמע מפתיע, אבל כשחושבים על זה, לצמיג כמה וכמה מטרות. המטרה הראשית והידועה היא להניע את הרכב, בכך שהצמיג מהווה חוליה אחרונה בשרשרת התנועה שיוצר המנוע. מעבר לכך, ישנן גם מטרות של בלימת זעזועים והיגוי. מלבד הנעת הרכב קדימה או אחורה, תנועת הצמיג ימינה ושמאלה מסייעת גם בשינוי כיוון הרכב. לשני אלה, מתווסף היבט ניפוח הצמיג. כאן ישנה לרוב פשרה, בין נוחות לבין “אחיזת כביש”. צמיג שמנופח מאוד, מקבל כתוצאה מכך “חתך גבוה” ולכן יש לו פחות שטח מגע עם הכביש. במצב כזה, הוא מספק בלימת זעזועים מיטבית, שמתבטאת בנוחות הנסיעה. מצד שני, החיבור לכביש חלש יותר והדבר מתבטא במיוחד בפניות. לשם אחיזת כביש מיטבית, משתמשים בצמיג מנופח פחות וכתוצאה מכך, בעל “חתך נמוך”. 

סוגים

ישנם סוגים רבים של צמיגים, כולל צמיגים למטרות מיוחדות כמרוצי מכוניות ונהיגה על משטחים מסוגים שונים. ישנם גם סוגי צמיגים שמאפשרים להמשיך ולנסוע עם הרכב לאחר תקר (צמיגי Run flat), אך הם נחשבים ליקרים יחסית. בשורה התחתונה, עבור הנהג הממוצע מדובר בצמיגים סטנדרטיים, בהם הדגש הוא קודם כל על בטיחות ולאחר מכן על כמה היבטי משנה כמו עלות. סוג הצמיג הסטנדרטי כיום מכונה צמיג רדיאלי והוא פותח למעשה כבר בשנות הארבעים של המאה העשרים. 

בזול עלול לעלות ביוקר

חשוב ביותר להחליף גלגלים בזמן, בכדי שלא לנסוע עם גלגלים בלויים מדי. ראשית, יש להתקין גלגלים חדשים אצל בעל מקצוע שעוסק בכך. חשוב שאלה לא יהיו גלגלים שיוצרו לפני יותר משנה, מאחר שגם באחסון ללא שימוש, הזמן עושה את שלו באופן שמתבטא במצב הצמיג. כמו כן, מומלצת תאימות בין הגלגלים השונים, מהיבטים מרכזיים כגודל ודגם. את הצמיגים שרכשנו חשוב לזכור להחליף לפחות כל שלוש שנים. לרוב, הם יחזיקו מעמד יותר, אך יהיו בעלי חריצים שחוקים, יבשים מהרגיל ומסוכנים יותר ויותר לנהיגה. עוד חשוב לבדוק את הגלגלים ויזואלית בפרקי זמן קבועים, בכדי לוודא את תקינותם. 

קראו עוד על: מדריך לתקלות בסיסיות ברכב.

לחץ אוויר

לחץ האוויר בצמיג הוא נושא קריטי מבחינה בטיחותית ובעל השלכות נוספות לא מעטות, למשל על צריכת הדלק. מהיבט הבטיחות, לחץ אוויר לא מתאים יאיץ את בלאי הצמיג ועלול להביא להתפוצצותו בזמן נסיעה. ישנן מערכות שמבצעות בקרת לחץ אויר אוטומטית ברכב ומתריעות כאשר ישנן חריגות, אך בארץ הן חובה רק לגבי רכבים חדשים שמיובאים. מילוי לחץ אוויר יזום על ידי הנהג, צריך להתבצע אידאלית כשהצמיג קר. זאת, מאחר שהמלצות היצרן לגבי הלחץ הדרוש מתייחסות לצמיג קר ומאחר שהחום שנוצר בו בנסיעה, משפיע על לחץ האוויר. רמת לחץ האוויר הדרושה, תלויה במגבלות הצמיג, דוגמת המשקל המרבי שמותר לו לשאת. היא מצוינת לרוב בכמה מקומות מקובלים ברכב (כמו מכסה הדלק) וגם בספר הרכב. אם ממלאים אוויר בתחנות דלק, חשוב לקחת בחשבון שהמכשירים בהן לא תמיד מכוילים נכון. מד לחץ אוויר קומפקטי וזול יחסית שניתן לרכוש, יסייע להבטיח דיוק.  

לסיכום

למרות מורכבות עולם הצמיגים, הטיפול השוטף בהם עבור נהג ממוצע איננו מסובך. עם זאת הוא חשוב ביותר, בעיקר מבחינה בטיחותית ומומלץ מאוד להקפיד עליו.