036557418
התקשרו אלינו 2021*

תאונת דרכים עם רכב שכור

רכבים שכורים אינם רק נחלתם של תיירים. הרבה ישראלים משתמשים בהם מסיבות שונות. ראשית, שכירות מהווה את הדרך הקלה והזמינה ביותר בכדי לנהוג ברכב חדש. שנית, רכב שכור מאפשר גמישות רבה בתקופת השימוש. כיום, כאשר שכירויות רכב לטווח ארוך נהיות יותר ויותר פופולריות, האופציה הזו הופכת שימושית בקרב רבים.

רכב שכור מעניק לנו ראש שקט מטיפולים, ירידת ערך, קניה ומכירה או אפילו עריכת חוזה ליסינג. אחת הסוגיות הבודדות שבכל זאת כדאי לתת עליהן את הדעת, היא כל הנושא של תאונות דרכים שנעשות ברכב שכור. המשיכו לקרוא ונעבור על כל הפרטים והפעולות שיש להכיר על מנת להיות מוכנים למקרה של תאונה ברכב שכור, או לא עלינו, לאחר שתאונה כזאת כבר התרחשה.

בדיקות והכנות נאותות

נתחיל בכך שכנהגים ברכב, בסופו של דבר עליכם מוטלת האחריות לנסיעה עם ניירות ורישיונות תקינים וחוקיים. השכרת רכב בארץ נעשית על ידי חברות מסוגים וגדלים שונים. רוב חברות ההשכרה אמינות דיין בכדי לא לטעות בעניין הזה, אבל תמיד טוב לבדוק שיש באמתחתנו את כל מה שנדרש:

  • רישיון רכב – יש להניח שלרכב השכור שלכם יש רישיון כזה, אבל בכל זאת כדאי לבדוק שהוא קיים בתא הכפפות ושהוא בתוקף.
  • ביטוח החובה – כשמו כן הוא, זהו ביטוח שבעל הרכב (חברת הביטוח) מחויב לעשות. שימו לב שזהו ביטוח שמכסה אך ורק פגיעות גופניות.
  • ביטוח צד ג’ – זהו ביטוח כנגד תביעות כספיות בגין פגיעה ברכב או ברכוש אחד של משתתפי צד שלישי באירוע.
  • ביטוח מקיף – זהו כבר ביטוח שנעשה על מנת לשפות על נזק לרכב בו אתם נוהגים, במקרה זה של חברת הביטוח.
  • מכיוון שמדובר ברכב שכור, שימו לב שניתנו לכם כל פרטי ההתקשרות לגורמים השונים – שם ומספר טלפון של סוכן הביטוח, דרכי התקשרות לשירותי גרירה וחילוץ, ומספר מוקד החירום של החברה עצמה.
  • בדקו את קיומם של פריטים חיוניים ברכב: משולש אזהרה, ערכת עזרה ראשונה ווסט זוהר, מטף וכו’.

פה נעצור לציין שכל רכבי ההשכרה של SUNCAR מבוטחים כחוק בביטוח חובה ובביטוח צד ג’.

הבדלים בין חברות הביטוח ותנאים מיוחדים

לחברות ביטוח שונות יש תנאים שונים לגבי הכיסוי הביטוחי והשירות במקרה תאונה.

  • בררו את סוגיית הרכב החלופי. אם מדובר בהשכרה לטווח ארוך, יש לכך משמעות מיוחדת מפני שהרכב בוודאי משמש אתכם לעבודה ולחיי היום יום.
  • שיקלו את תנאי ההשתתפות העצמית. לעיתים ניתן לשלם עוד סכום מסוים ולבטל כליל או להוריד באופן משמעותי את ההשתתפות העצמית במקרה נזקי מתאונה.

קיימו את תנאי ההשכרה והביטוח

פוליסת הביטוח ותנאי ההשכרה נחתמים על ידכם על בסיס המידע שסיפקתם. דאגו לכך שלא ינהגו על הרכב נהגים שאינם הורשו לכך בחוזה השכירות והביטוח. הדברים אמורים לגבי מספר נהגים ובעיקר לגבי גילם. אם אתם מתכוונים לתת את ההגה לנהגים צעירים (עד 24), תהיו חייבים לציין זאת ואף לשלם פרמיה על הדבר.

כיצד לפעול במקרה תאונה?

אם נקלעתם לתאונת דרכים ברכב שכור, ראשית עליכם לפעול כמו בכל תאונת דרכים:

  • אם ישנם נפגעים, דבר ראשון דאגו לטיפול בהם (הדבר גם מחויב על פי חוק) לפי יכולתכם והסמכתכם. זכרו שעומדת לרשותכם ערכת עזרה ראשונה.
  • במקרה של תאונה עם נפגעים, התקשרו במקביל להגשת סיוע, גם למגן דויד אדום (טלפון 101) וגם למשטרה (טלפון 100).
  • במידה וישנם נפגעים, אינכם רשאים להזיז את הרכבים עד להגעת המשטרה, אפילו אם הנפגעים כבר טופלו או פונו מהמקום.
  • בתאונה ללא נפגעים או אחרי טיפול ופינוי בהם, תצטרכו להחליף פרטים עם הרכב או הרכבים הנוספים המעורבים בתאונה: שם ומספר זהות, פרטי הרכב (דגם, שנה, צבע), ופרטי פוליסה של הנהגים המעורבים.

רצוי שלא להיכנס לוויכוחים או שיחות מיותרות עם יתר המעורבים בתאונה ולא להודות באשמתכם, זה לא הזמן לעשות כן.

האחריות לנזקי התאונה יחולו עליכם וישופו על ידי חברת הביטוח. לגבי השאלה אם תצטרכו להוציא מכיסכם לתיקון הנזק, זה תלוי במידת האשמה. לכן רצוי לברר את הדבר בנחת במועד מאוחר יותר בעזרת בעל מקצוע. אם הנזק קטן מאד, זכרו לצלם אותו בנוסף להחלפת הפרטים עם הנהג המעורב ורק אז המשיכו בדרכיכם.

לאחר תאונה אשר השביתה את הרכב מנסיעה, התקשרו למוקד החירום של חברת ההשכרה והמתינו לרכב גרירה וסיוע. צלמו את כל הרכבים הנפגעים וערכו תיעוד של האירועים כמיטב יכולתכם.

לאחר התאונה, תידרשו למלא דיווח מפורט לגביה ולהגישו לחברת ההשכרה.

ישנם כמה דברים שמייחדים תאונת דרכים שנעשית ברכב מושכר, כשאחד הפרטים החשובים הוא שהרכב איננו בבעלותנו. ברכב פרטי למשל, לעיתים נבחר שלא לתקן נזקי תאונה קלה או לדחות את התיקון למועד מאוחר יותר וכך לחסוך את עלותו. עם רכב שכור אפשרות זו לא קיימת והיא יכולה להוות סיבה טובה לתשלום בגין הורדת השתתפות עצמית. גורם ייחודי נוסף הוא שכאשר מתרחשת תאונה ברכב שכור, יכולים להיווצר חילוקי דעות בין הנהג לחברת ההשכרה. גם כאן יהיה יותר נוח לבטל כליל את ההשתתפות העצמית.

העצה הטובה ביותר היא כמובן לנהוג בזהירות!