036557418
התקשרו אלינו 2021*

החלפת גלגל: המדריך המלא להחלפת גלגל ברכב

החלפת גלגל במכונית הינה דבר פשוט, אבל רובנו לא למדנו איך מבצעים את הפעולה הזאת. בעזרת כמה שלבים פשוטים, גם אתם תוכלו להחליף גלגל לבד ובאופן פשוט. אז מה הכלים והשלבים הדרושים להחלפת גלגל? כל זאת ועוד במאמר שלפניכם.

מתי נצטרך החלפת גלגל?

הדבר הראשון שצריך לעשות כשרוצים להחליף גלגל הוא לזהות שאכן מדובר בפנצ’ר. ישנם כמה סימנים המצביעים על הבעיה הזאת:

  • נורה בלוח המחוונים המתריעה על אובדן לחץ אוויר
  • רעש יוצא דופן מהצמיג
  • רעידות בגלגל ההגה
  • “משיכה” של הרכב לכיוון מסוים
  • פגיעה ביכולת השליטה ברכב
  • בלימה ארוכה מהרגיל

לעיתים יופיע רק סימן אחד ולעיתים יופיע שילוב של כמה סימנים. חשוב להיות ערים לצלילים שבוקעים מהרכב ולתנועה שלו, ואם מזהים משהו חשוד לטפל בו כמה שיותר מהר.

עצירה במקום בטוח

 אחרי שמזהים שאכן יש פנצ’ר ברכב, צריך לעצור את הרכב כדי לתקן אותו. תיקון והחלפה של גלגל עשויים לקחת זמן, ולכן העדיפות היא לעצור במקום שבו נוכל לעבוד בצורה נוחה, ללא הפרעה לתנועה ומבלי לסכן את האנשים ברכב. מהרגע שזיהיתם פנצ’ר ועד לעצירה לשם התיקון, יש לנהוג באופן איטי ולהפעיל אורות מצוקה. מקומות שכדאי לעצור בהם יהיו תחנת דלק, מפרץ עצירה או אחרי היציאה מכביש מהיר.

אם התנאים מחייבים לעצור בצד הדרך, יש להקפיד ששדה הראייה של הנהגים האחרים לא ייפגע, להציב משולש אזהרה וללבוש וסט זוהר. נוסעים נוספים ברכב יכולים לעמוד מעבר למעקה הבטיחות או מעבר לשול הדרך. אם לדעתכם העצירה מהווה סיכון, התקשרו למשטרה ודווחו על מיקומכם, כדי שניידת תגיע ותאבטח אתכם מבחינת נראות ותנועה.

הציוד הנדרש להחלפת גלגל

אם יש לכם פנצ’ר בגלגל אתם יכולים לתקן אותו בעזרת כמה כלים, אך אם אתם ממהרים אפשר לפנות לשירותי השכרת רכב ליום ולתקן את הפנצ’ר כשיהיה לכם זמן. את הציוד הנדרש תמצאו לרוב בתא המטען, והוא כולל:

  • אפוד זוהר ומשולש – בטיחות היא מילת המפתח. לבשו את הווסט הזוהר ומקמו את משולש האזהרה כמה מטרים לפני הרכב, במיוחד אם אתם עוצרים בצד הדרך, כדי שרכבים אחרים ידעו לא להתקרב אליכם וימשיכו לנהוג בלי להפריע לתנועה.
  • גלגל רזרבי – גלגל נוסף שיחליף את הגלגל התקול. לרוב אסור לנסוע בגלגל רזרבי לאורך זמן, ואחרי החלפת הגלגל צריך לנסוע למוסך כדי להחליף לגלגל מקורי.
  • מפתח גלגלים \ מפתח ברגים – מתחבר לצמיג ומשחרר אותו. צריך לוודא שמפתח הגלגלים אכן מתאים לגלגלי הרכב שלכם.
  • ג’ק – מגבה בעברית. זהו הכלי שמרים את הרכב כדי שיהיה אפשר להוציא את הגלגל התקול.

    שחרור האומים

    כאשר הרכב עדיין על הקרקע, נבצע שחרור ראשוני של הברגים של הצמיג באמצעות מפתח הברגים. זאת במטרה לייצר ניגוד טוב יותר כל עוד הוא “נעול” על הכביש ומשקל הרכב דוחק אותו לשם. אפשר לדרוך על קצה מפתח הברגים ברגל כדי להפעיל יותר כוח בסיבוב.

    הרמת הרכב

    כדי להרים את הרכב צריך קודם כל למקם את הג’ק בצורה נכונה: לרוב הוא יהיה בין שתי מגרעות בקורות רצפת הרכב, ואם אתם מתקשים אתם יכולים לחפש בספר הרכב איפה נמצאת נקודת ההגבהה. המיקום הוא קריטי, שכן מיקום שגוי עלול לגרום נזק לרכב או לא לייצב אותו כראוי בעת ההגבהה.

    לאחר שמיקמנו את הג’ק במקום המתאים, יש להשחיל את המוט בעזרת הוו לחור הייעודי בג’ק ואליו לחבר את הידית שבה השתמשנו לשחרור הברגים, כאשר החלק העבה מופנה אליכם. באופן זה אפשר לאחוז ביד אחת בחלק העבה וביד השנייה במוט עם הוו, כך שנוצר ציר סיבוב באמצעותו הרכב מתרומם במידה המאפשרת הוצאה של הגלגל.

    שחרור הגלגל

    אחרי שהרכב הורם לגובה האופטימלי, יש לשחרר את כל האומים בעזרת מפתח הברגים ולשים אותם במקום בטוח. לאחר מכן אפשר להסיר את הגלגל ולהניח אותו בצד. אם הוא תקוע ואינכם מצליחים לשחרר אותו, הרימו את הגלגל החלופי והכו באמצעותו בחלק העליון או התחתון של הצמיג. פעולה זו אמורה לעזור לו להשתחרר.

    החלפת גלגל

    התקינו את הגלגל החלופי במקום הגלגל התקול. אפשר להיעזר במפתח הברגים כדי להשחיל אותו בצורה מדויקת, שלא תהווה סכנה בנסיעה. כדי להקל על התהליך, אפשר למקם את הברך מתחת למיקום הגלגל ולהשעין את הגלגל על הירך, מה שיאפשר לכם להשתמש בידיים כדי לכוון אותו במדויק לברגים שהוא צריך להתלבש עליהם.

    סגירת האומים

    אחרי שהגלגל החלופי נמצא במקום, סגרו את האומים ששמרתם בצד כדי לקבע אותו בעזרתת הידוק באמצעות היד. את הברגים יש להחזיר בהצלבה כדי לוודא שהחישוק מהודק היטב ובאופן שווה מכל הצדדים. אם האומים הלכו לאיבוד בתוך התהליך, אפשר לשחרר אום אחד מכל אחד מהגלגלים האחרים ולהשתמש בהם כדי להדק את הגלגל החלופי, אך זו אופציית חירום בלבד עד ההגעה למוסך והחלפת הגלגל בצמיג מקורי.

    הורדת הרכב

    אחרי שהכול מותקן ומהודק, אפשר להנמיך את הרכב בחזרה. ההנמכה נעשית בעזרת הג’ק ובדומה להרמה של הרכב – יש להשחיל את הידית עם הוו, להרכיב את המוט של מפתח הגלגלים ולסובב לצד השני. כשהרכב מונח על הקרקע יש לבצע הידוק סופי של הברגים בעזרת מפתח הברגים.

    ממשיכים בנסיעה

    אחרי שכל הכלים נאספו בחזרה, אפשר להמשיך בנסיעה תוך ערנות מוגברת: בדקו האם יש רעשים חריגים, רעידות בהגה או כל סימן אחר שיעיד שהגלגל לא הותקן כראוי. מומלץ לנסוע ישירות למוסך לצורך החלפת הגלגל החלופי למקורי, כדי שתוכלו לנסוע בצורה בטוחה וללא חששות.

    לסיכום

    החלפת גלגל היא לא עניין מסובך. אם עוקבים אחרי כל השלבים, שומרים על בטיחות ופועלים לפי הכללים, כל אחד יכול להחליף גלגל בקלות ובמהירות. התהליך כולל הרמה של הרכב, פירוק הברגים והגלגל התקול, הברגת גלגל חלופי, החזרת הברגים והורדת הרכב בבטחה. תמיד אפשר להיעזר בעוברי אורח או לפנות למוקדים שנותנים סיוע, אך אין תחושת עצמאות והצלחה גדולה יותר מאשר להצליח להחליף גלגל לבד.

default