036557418
התקשרו אלינו 2021*

החלפת רפידות בלם: 4 דברים שחשוב שתדעו!

החלפת רפידות בלם זו פעולת תחזוקה בסיסית ומאוד חשובה לרכב שלנו. לא צריך להסביר עד כמה הבלמים בכלל והרפידות בפרט קריטיים לבטיחות הנהג, הנוסעים ושאר משתמשי הדרך. אם אתם בעלים של רכב פרטי או נוהגים ברכב באופן קבוע – זהו נושא חשוב שאתם חייבים להכיר לפחות ברמה הבסיסית. אז מה זה בכלל רפידות בלם, כל כמה זמן צריך להחליף אותן, איך נדע שהגיע מועד ההחלפה ולמה צריך לשים לב כאשר מחליפים רפידות בלם? הינה כל המידע שחשוב ביותר לדעת.

מה זה רפידות בלם?

רפידות הבלם הן חלק בסיסי ממערכת הבלימה ברכב. הן ממוקמות בתוך כל אחד מארבעת הגלגלים והמטרה שלהן היא לעצור את סיבוב הגלגל כאשר נלחץ על דוושת הבלם ברכב. הרפידות, שלפעמים מוכרות גם בשם ״דיסקיות בלמים״, מורכבות משתי לוחיות מתכת שעליהן רפידה שעשויה מחומר חזק ועמיד כלשהו (לרוב אסבסט). הרפידות מונחות על חלק מתכתי שנמצא בתוך הגלגל עצמו המכונה “צלחות”. בעת בלימה, הרפידות נלחצות על גבי צלחת המתכת, מה שמביא להאטה של הגלגל עד כדי עצירה. כאשר רפידות הבלם נשחקות, יכולת הבלימה נפגעת, ובמצב קיצוני הדבר יכול להידמות לנסיעה ברכב ללא בלמים. על כן חשוב להחליף את הרפידות בזמן, ובאופן כללי לדאוג לתחזוקת הבלמים ברכב. נרחיב מעט בנושא כעת.

כל כמה זמן נדרשת החלפת בלמים?

ככלל החלפת רפידות בלם תידרש כאשר הרפידות נשחקות והשאלה היא מתי בדיוק זה קורה. ובכן, לשאלה הזאת אין תשובה חד משמעית וכלל האצבע אומר כי יש צורך בהחלפה כאשר הרפידה נשחקת ומגיעה לעובי של כ-40 אחוזים מהעובי המקורי שלה. הנתונים האלה כמובן משתנים מרכב לרכב ומנהג לנהג (אופי הנהיגה בהחלט משפיע על קצב השחיקה) ולכן צריך לגלות ערנות ולבצע לרכב בדיקות תקופתיות בזמן. הגורמים העיקריים לשחיקת רפידות בלם הם אופי הנהיגה – בלימות חזקות יביאו לשחיקה מהירה יותר (עדיף לבלום בהדרגה בטכניקה של “פמפומים” קלים על הבלם), מזג אוויר חם, שינויים חדים וקיצוניים בטמפרטורה ויובש קיצוני. שימו לב כי על אף כל האמור, החלפת הרפידות זה משהו שצריך לעשות לרוב במרווחים של כמה עשרות אלפי קילומטרים.

איך נדע שצריך להחליף בלמים?

כמובן שאין סיבה לבקר במוסך כל שבוע כדי לבדוק את מצב הבלמים. בתור נהגים יש כמה סימנים שיוכלו לעזור לנו להבין אם יש צורך בהחלפת הרפידות ובאופן כללי בבדיקת מצב הבלמים ברכב:

  • חריקות מהבלם: אחד הסימנים הראשונים שיופיעו במצב של רפידות שחוקות הוא רעש של חריקה ואפילו מעין צווחה מכיוון הבלמים. בהמשך הרעש יהפוך לסוג של טחינה ובנקודה הזאת כבר מתחיל להיווצר נזק משמעותי אף יותר.
  • רטט בבלימה: רטט בזמן בלימה לא תמיד מעיד על בעיה ברפידות הבלם באופן ספציפי, אך לרוב מצביע על בעיה בבלמים באופן כללי וחשוב לבדוק זאת.
  • אובדן ביצועים בבלימה: בהחלט נקודה חשובה ושלב שבו כדאי לבדוק את הבלמים ברכב באופן מידי. אם אתם שמים לב שלוקח לרכב יותר זמן לעצור מבדרך כלל ומרגישים באופן ברור ירידה בביצועי הבלמים, חשוב לבדוק זאת ללא כל דיחוי. יכול להיות שמדובר אכן ברפידות שנשחקו, אבל זה יכול להיות גם נוזל בלמים שדלף או כל בעיה אחרת. כך או כך זה יכול להיות מסוכן ולכן צריך לגשת למוסך בהקדם.

הטיפ הכי חשוב בהחלפת בלמים

יש לא מעט דגשים שחשוב להביא בחשבון כאשר מחליפים רפידות בלם, אך אין ספק שהטיפ החשוב ביותר הוא לדאוג להחלפה הזאת בהקדם האפשרי ולא להשאיר את זה לרגע האחרון. צריך לזכור כי הבלמים הם אחד מהרכיבים החשובים ביותר ברכב, כשזה נוגע לבטיחות וכל תקלה שהיא עשויה להיות מסוכנת ואף קטלנית. אם אתם חושדים מכל סיבה שהיא שרפידות הבלמים החלו להישחק או שיש כל בעיה אחרת שהיא בבלמים, גשו באותו הרגע לבדוק את העניין במוסך. למידע נוסף ולטיפים לתחזוקת הרכב, אתם מוזמנים להיכנס לקישור בכל זמן.

שאלות נפוצות

איך לשמור על הבלמים שיחזיקו יותר זמן?

כדי לשמור לאורך הזמן על הבלמים יש להימנע מבלימות חזקות, לבלום בהדרגה וב”פמפומים” ולהימנע ככל האפשר ממנהיגה במזג אוויר קיצוני ובעיקר מטמפרטורות גבוהות במיוחד.

מה ההבדל בין צלחות בלם לרפידות בלם?

צלחות הבלם הן הרכיב המתכתי שנמצא בתוך הגלגל שעליו מולבשות רפידות הבלם. בעת הבלימה הרפידות נלחצות פנימה משני צדי הצלחת וכך למעשה הגלגל מאט ונוצרת פעולת הבלימה.

מה המחיר של החלפת רפידות בלם?

המחיר הממוצע להחלפת רפידות בלם הוא 300-200 שקלים לכל רפידה.

לסיכום

את פעולת רפידות הבלמים בפרט והבלמים באופן כללי, כדאי שכל נהג יכיר שכן מדובר ברכיבים חשובים ביותר לבטיחות הנוסעים ומשתמשי הדרך. אם אתם נוהגים ברכב פרטי, חשוב לבדוק את הרפידות ואת הבלמים בכל זמן ובעיקר לגשת למוסך לבדיקות וטיפולים תקופתיים. כמובן שאם אתם מחפשים השכרת רכב בארץ אז חשוב מאוד לבדוק שאתם מקבלים רכב מתוחזק ושמור (לא רק בעניין הרפידות והבלמים אגב) ואצלנו אתם יכולים להיות שקטים שתקבלו אך ורק את כלי הרכב הבטוחים ביותר. לשאלות נוספות והתייעצות לפני רכישה או השכרה הרגישו חופשי לפנות אלינו והתייעץ בכל שלב!