036557418
התקשרו אלינו 2021*

לחץ אוויר בגלגלים: המדריך המלא

לחץ אוויר בגלגלים הוא אחד הדברים החשובים ביותר ברכב והוא קריטי לבטיחות של כל מי שנמצא על הכביש. למרבה הצער לא כולם מתייחסים לדבר החשוב הזה ורבים מאיתנו אפילו ממשיכים לנסוע עוד קילומטרים ארוכים, גם אחרי שנורת האזהרה שמעידה על לחץ אוויר נמוך נדלקה. אם אתם נהגים – עליכם להכיר לעומק את הנושא של לחץ אוויר בצמיגים. זה הזמן ללמוד איך למלא אוויר בצמיגים של הרכב ולהכיר כמה טיפים חשובים שיעזרו ולהבין איך נדע כמה אוויר צריך לנפח בכל גלגל. הכינו את צמיגי הרכב, אנחנו מתחילים.

איך ממלאים אוויר בצמיגים?

  • שלב ראשון: נוסעים לתחנת דלק ומחנים את הרכב בסמוך למשאבת האוויר (יש משאבה כזו כמעט בכל תחנת דלק).
  • שלב שני: ניגשים אל מכונת מילוי האוויר ומגדירים את לחץ האוויר הרצוי, אפשר לבחור בין מידת לחץ אוויר BAR ל-PSI. מיד נדבר על כמות האוויר שיש למלא.
  • שלב שלישי: ניגשים אל הצמיג ומבריגים את הפקק (אם יש) החוצה מפתח מילוי האוויר המכונה “ונטיל”. מחברים את צינור האוויר מהמכונה לוונטיל ודוחפים קלות. נוכל להרגיש את לחץ האוויר וגם לשמוע אותו.
  • שלב רביעי: כאשר לחץ האוויר בצמיג מגיע לדרגה הנכונה שהגדרנו המכונה תשמיע צפצוף וכמו כן נוכל לראות את לחץ האוויר עולה תוך כדי המילוי ומגיע עד למספר הרצוי. אפשר להוציא את הצינור ולחזור על הפעולה בשאר הצמיגים. במקרה הצורך אפשר לשנות את לחץ האוויר בין גלגל לגלגל.

כמה אוויר צריך לנפח בגלגלים?

כמות האוויר האידיאלית בצמיגים היא עניין דינאמי שקשור תמיד בתנאי הדרך ובמצב הרכב בנסיעה. חובבי רכבי שטח וג׳יפ יודעים מתי צריך להעלות או להוריד את הלחץ בהתאם לתנאי השטח. בדיוק בגלל זה יצרניות הרכב מציעות הגדרות ברורות ובדרך כלל גם טווח לשינוי בהתאם למשתנים אחרים. בכל כלי רכב יש טבלה מפורטת שמסבירה כמה אוויר צריך למלא בהתאם לתנאי הנסיעה – למשל אם הרכב מלא בנוסעים או ריק (והיכן הם ממוקמים). בגדול – ככל שיש יותר משקל על הרכב, כך לחץ האוויר צריך להיות גבוה יותר, כדי לאפשר את התמיכה המתאימה לרכב.

איפה אפשר למצוא את הטבלה הזאת אתם שואלים? ברוב הרכבים היא מוטבעת בפנים הדלת של הנהג. לפעמים אפשר למצוא אותה גם במקומות אחרים כמו בפתח מילוי הדלק, בתא המטען או במכסה המנוע. אם חיפשתם בכל המקומות האלה ולא מצאתם את הטבלה – אין צורך לדאגה, חיפוש מהיר באינטרנט לפי דגם הרכב יספק לכם את התוצאה ובכל מקרה אפשר לחפש תמיד בספר הרכב שככל הנראה נמצא אצלכם בתא הכפפות.

מקרים מיוחדים שכדאי לשים לב יותר ללחץ האוויר הם לקראת נסיעה בשטחים מיוחדים (שוב, עניין נפוץ בעיקר בקרב חובבי נהיגת שטח) ולקראת עונות החורף והקיץ. בהקשר הזה ראוי לחדד כי בדיקה מקיפה של הצמיגים ושל הרכב בכלל לקראת החורף והקיץ הוא עניין חשוב מעין כמוהו וכאן תוכלו להרחיב בקריאה ולהכיר עוד טיפים לתחזוקת הרכב שחשוב שכל נהג ידע.

טיפים למילוי אוויר בגלגלים

  • למלא אוויר בצמיגים זה מלכלך: הצמיגים שלנו מלאים בפיח שאנחנו בדרך כלל בכלל לא מודעים אליו. כמעט ואין מצב שבו נמלא אוויר בגלגלים מבלי לכלך את הידיים, לכן שווה לשמור בתא הכפפות חבילת כפפות ומגבונים.
  • אחרי נסיעה ארוכה ממלאים קצת יותר: נסעתם עם כל המשפחה וחמש מזוודות לאילת? אחרי שמילאתם אוויר לפני הנסיעה והגעתם בשלום ליעד, שווה למלא אוויר שוב והפעם ביחידה או שניים יותר. הנסיעה הארוכה בתנאי דרך קשים וכל העומס הגדול שלה תוריד את האוויר, ומילוי האוויר מעט יותר הוא טריק טוב שיעזור לחזור לאיזון נכון.
  • מקבלים רכב חדש? בודקים את לחץ האוויר: זה לא משנה אם רכשתם רכב חדש או בחרתם בשירותי השכרת רכב בארץ – אחד הדברים הראשונים שחשוב לבדוק הוא לחץ האוויר. כך תוכלו למנוע מראש מצבים מסוכנים שעלולים לקרות בגלל לחץ אוויר נמוך מדי בצמיגים.

שאלות נפוצות

כל כמה זמן כדאי למלא אוויר בגלגלים?

יש למלא אוויר בכל פעם שלחץ האוויר יורד בחמש יחידות ומעלה מהמספר הנכון. כשמגיעים לגבול התחתון, נקבל התראה בלוח המכוונים ובמצב זה יש לגשת ולמלא אוויר. אבל כדאי “ללכת על בטוח” ולמלא מראש את האוויר בערך פעם בחודש.

יש הבדל בין מכונות אוויר בפנצ’רייה לבין אלה שבתחנות הדלק?

אין הבדל מהותי בין סוגי המכונות. המכונות בתחנות הדלק הן שירות חינמי שניתן לציבור הנהגים ובפנצ׳רייה הן מכונות המתופעלות על ידי עובדי המקום שישמחו לעזור ולמלא אוויר בצמיגים עבורכם.

איך יודעים מה גודל הצמיג?

אפשר למצוא את כל המידע על הצמיגים בספר הרכב, ואם משהו לא ברור אפשר תמיד לנסוע לפנצ׳רייה הקרובה לביתכם. ככלל אפשר למצוא את כל המידע שמחפשים כמעט בספר הרכב שנמצא לרוב בתא הכפפות.

לסיכום

לחץ האוויר בצמיגים הוא עניין חשוב למדי – הקפדה ושמירה עליו יבטיחו את בטיחותכם. אם לא יצא לכם למלא אוויר בצמיגים מזה זמן מה, זה בהחלט זמן טוב לעשות את זה וכמו שאפשר לראות זה בהחלט לא עניין מסובך. סעו בזהירות!

 

 

default