036557418
התקשרו אלינו 2021*

סוגי עמדות טעינה

הסוללות הנטענות הפכו לחלק אינטגרלי מחיי היום יום. הן מספקות אנרגייה לשלל מכשירים חשמליים ניידים כמו טלפונים חכמים, מחשבים ניידים, שואבי אבק ובשנים האחרונות גם לכלי רכב חשמליים והיברידיים אשר עלו על הכביש. כדי לטעון את הסוללות הנטענות של הרכבים ולאפשר את פעולתם ונסיעתם התקינה למרחקים, אנו נעזרים במגוון עמדות טעינה או “מטענים”. סוג עמדת הטעינה, הטכנולוגיה שלה והספק הזרם שהיא מספקת משפיעים ישירות על זמן הטעינה, על יעילות הטעינה ועל כמות האנרגייה שהסוללה מצליחה לצבור. חשוב להכיר לעומק את המאפיינים והיתרונות של עמדות הטעינה השונות שאתם יכולים לפגוש בתחנות הטעינה בדרכים, אז בואו נתחיל.

סוגי עמדות

עמדות הטעינה לסוללות נטענות מחולקות לארבעה סוגים עיקריים על פי קצב הטעינה וזרם החשמל שהן מספקות. בעת השכרת רכב חשמלי לנסיעות ארוכות, חשוב להכיר את סוגי עמדות הטעינה  השונות. המינוח משתמש במילה mode כדי לתאר את שיטת הטעינה ובמילה level כדי לדבר על רמת המתח החשמלי.

Mode 2: טעינה איטית

מטענים מהסוג הזה תמיד יהיו ניידים. הם נחשבים לאיטיים כיוון שהם מספקים זרם חשמל בהספק של 2.4 עד 3.7 קילוואט בלבד. חסרונם העיקרי הוא בזמן הטעינה הממושך – לפעמים טעינה יכולה להימשך עד 16 שעות. עם זאת, היתרון שלהם הוא בעלות הנמוכה ובפשטות השימוש, ומסיבה זו מטענים אלו מותקנים לרוב בבתים פרטיים.

Mode 3: טעינה מהירה

מטענים מהסוג הזה מסוגלים לספק זרם חשמל חזק בהספק של 50 קילוואט ומעלה. הם מתאימים לכלל הרכבים החשמליים ואלו הן עמדות הטעינה הנמצאות ברוב תחנות הטעינה ומרכזי השכרת רכב. זמן הטעינה הממוצע הוא 3 עד 4 שעות בלבד, אך זמן הטעינה יכול להשתנות במודלים שונים של רכבים. עם זאת, המטענים המהירים יקרים יותר מהאיטיים וחשופים לסיכונים של התחממות יתר או פגיעה בתאי הסוללה עקב פריקה מהירה מדי.

Mode 4: טעינה סופר מהירה

זוהי הטכנולוגיה החדישה והמתקדמת ביותר של מטענים, היכולים לספק ספק זרם חשמלי גבוה מאוד המגיע לטווח של 30 עד 350 קילוואט. המטענים הסופר מהירים הללו תוכננו במיוחד לשימוש בטעינת סוללות גדולות במיוחד של רכבים חשמליים וסוללות תעשייתיות. יתרונם המרכזי הוא ביכולת לבצע טעינה מלאה תוך פרק זמן קצר של כשעה אחת בלבד, ולכן מטענים כאלו זמינים לרוב בעמדות טעינה במרכזים ציבוריים שונים.

סוגי עמדות טעינה בבית

בשימוש הביתי הנפוץ, יש שני סוגים עיקריים של עמדות טעינה:

AC Level 1

מטען Level 1 הוא למעשה המטען הבסיסי והאיטי ביותר (Mode 2), המספק כ-2.4 עד 3.7 קילוואט/שעה של הספק חשמלי. זהו המטען הסטנדרטי למכשירי חשמל קטנים ולסוללות קטנות. הוא מחובר לשקע החשמל הרגיל ופשוט לשימוש, אך זמן הטעינה הוא ממושך ונע בין 5 ל-16 שעות לפי גודל הסוללה. לכן הוא מתאים יותר לנסיעות קצרות בטווח של 10 עד 20 ק”מ.

 AC Level 2

מטען Level 2 הוא למעשה מטען מהיר יותר (Mode 3) בעל הספק של כ-7 קילוואט/שעה. מטענים אלו מיועדים לטעינה של סוללות גדולות יותר כמו סוללות לרכב חשמלי, כלי עבודה חשמליים גדולים וסוללות גיבוי לבית. בשל העוצמה הגבוהה שלהם הם דורשים התקנת נקודת חשמל מיוחדת בבית ולכן השימוש בהם מורכב יותר. עם זאת, זמן הטעינה המהיר יותר הוא בין 1 ל-6 שעות, לפי תכונות הסוללה.

מה ההבדל בין מטעני AC למטעני DC?

נוסף על סיווג המטענים לפי קצב הטעינה, יש עוד שני סיווגים של מטענים: מטעני AC ומטעני DC. מטעני ה-AC (זרם חילופין) מחוברים ישירות לרשת החשמל הביתית (המספקת גם היא זרם חילופין), ומזרימים את הזרם הזה ישירות לסוללה לטעינה. הם פשוטים יחסית וזולים יותר. לעומתם, מטעני ה-DC (זרם ישר) עורכים תהליך נוסף של המרת זרם החילופין לזרם ישר לפני שהם מעבירים אותו לסוללה. התהליך הזה מדויק וממוקד יותר, ולכן מטעני ה-DC יעילים יותר בטעינת הסוללות ושומרים טוב יותר על חייהן. עם זאת, הם גם מורכבים יותר ויקרים יותר לייצור.

סיכום

עולם עמדות הטעינה לסוללות נטענות הוא עולם מגוון ומורכב, הכולל מגוון מוצרים כמו מטענים בסיסיים ופשוטים לשימושים ביתיים קטנים וגם מערכות מתקדמות לטעינה מהירה ויעילה של סוללות תעשייתיות וסוללות לרכבי חשמל. בעידן שבו יש התמקדות רבה בשמירה על הסביבה ובצמצום השימוש בדלקים מזהמים, הטכנולוגיות הנטענות קיבלו ומקבלות חשיבות גבוהה עוד יותר. לכן, חשוב להכיר את היתרונות והמגבלות של סוגי המטענים השונים.