036557418
התקשרו אלינו 2021*

סוגי רישיונות נהיגה

יש הבדל בין נהיגה פרטית, מסחרית וציבורית, מהיבטי מפתח כגון משקל הרכב ומספר הנוסעים המרבי שיהיו בו. בהתאם לכך, מוגדרים בארץ סוגים שונים של רישיונות נהיגה המבטיחים שלנהג יש הידע הדרוש לכך ואת המיומנות המעשית. אז מהן האפשרויות שזמינות למי שמעוניין להוציא רישיון נהיגה? ריכזנו בשבילכם את רשימת דרגות רישיונות הנהיגה בישראל. תחגרו חגורות, אנחנו מתחילים.

רשימת דרגות רישיון נהיגה בישראל

דרגה A לאופנועים

אופנוע הוא סוג רכב מיוחד, ולכן הוצאת רישיון נהיגה על אופנוע כוללת גם אלמנט של מבחן שליטה. זהו מבחן לא מסובך מאוד, ובו נדרשים למשל לנהוג ביציבות בשמיניות. אלה פרטי הרישיון לאופנוע ודרגות המשנה שלו:

דרגה A2

זו היא “דרגת” הרישוי המסמיכה אנשים לנהוג באופנועים עד 14.6 כוחות סוס ו-11 קילווואט. אפשר להיבחן לדרגת רישיון זו מגיל 16, אם כי את המבחן העיוני אפשר לעשות מעט לפני כן. רישיון מסוג זה דורש מצב עיניים תקין, אשר מתבטא בין השאר בחדות ראייה “6/12”, לכל הפחות בעין אחת. יש לקחת לכל הפחות 15 שיעורי נהיגה. כמו כן, חייבים כמובן לעבור את הבירוקרטיה המתאימה, הכוללת הגשת טופס מתאים (טופס ירוק).

דרגה A1

דרגה לאופנוע עד 47.46 כוחות סוס / 35 קילוואט. אפשר להוציא רישיון זה מגיל 18. אם כבר יש לכם רישיון לאופנוע מסוג A2 תידרשו לקחת לפחות 8 שיעורי נהיגה ואחרת 15 שיעורים. דרישות הראייה והבירוקרטיה הן כמו הדרישות לרישיון מסוג A2.

דרגה A

זה הוא רישיון לאופנועים שהם 47.46 כוחות סוס (35 קילוואט) ומעלה. לרישוי זה תוכלו להתחיל ללמוד מגיל 18, אך לעבור מבחן מעשי ולקבל את הרישיון עצמו רק מגיל 21. נדרשת לקיחת 8 שיעורי נהיגה לכל הפחות וגם לפחות שנה אחת של “ותק” לרישיון לאופנוע מסוג A1.

דרגה B לרכב עד 3.5 טון ועד 8 נוסעים

דרגת רישוי זו שונה מאלה שהזכרנו עד כה, מאחר שאין לה דרגות משנה. כאן מדובר על היתר להסיע “רכב מנועי” של עד 3.5 טון, הכולל עד 8 נוסעים. מבחינת גיל, את המבחן העיוני לדרגה B תוכלו לעשות כבר מגיל 15 שנים ושישה חודשים. לימודי נהיגה לדרגה זו מותרים מגיל 16 וחצי ומבחן מעשי וקבלת הרישיון בפועל מגיל 16 שנים ו-9 חודשים. יש לקחת לפחות 28 שיעורי נהיגה. דרגה זו גם מתירה לנהוג עם נגרר במשקל של עד 1.5 טון ובכמה סוגי רכב נוספים, ובהם טרקטור משא, טרקטורון, רכב שטח, מלגזה (עד 20 טון) ורכב ביטחון והצלה. דרגה B גם כפופה לתקנות המיוחדות לגבי “נהג חדש”. ככה שגם אם תרכשו רכב ותנהגו בו או שתפנו לשירות של השכרת רכב, אתם צריכים רישיון הנהיגה מסוג B.

דרגה C לרכב משא

דרגה C מתייחסת לרישוי נהיגה ברכבים מסחריים, כולל רכב עם נגרר. יש לכך פרטי משנה רבים וכדוגמה נביא את רישוי המשנה “דרגה C+E”. זהו רישוי לנהיגה ברכבים אשר משקלם הוא מעל ל-3.5 טון. רישוי זה דורש גיל 20 לפחות, שנה ניסיון ברישיון C וכמובן תוצאות תקינות בבדיקות העיניים הרגילות. אם עומדים בדרישות יסוד אלה, יש לקחת 12 שיעורי נהיגה וקורס נהיגת רכב כבד.

דרגה D להסעת נוסעים

דרגה D3 / D2

אם אתם צריכים רישיון לאוטובוס זעיר פרטי, זו היא דרגת הרישוי בשבילכם. תוכלו להתחיל ללמוד זאת מגיל 18, לעבור מבחנים עיוני ומעשי מגיל 20 ולקבל את הרישיון בפועל מגיל 21. אך יידרשו גם שנתיים ניסיון ברישיון מסוג B. כאן כבר לא מדובר בשיעורי נהיגה אלא בקורס של 70 שעות.

דרגה D1

דרגת רישוי לנהיגה באוטובוס זעיר פרטי, מונית או רכב סיור, במשקל עד 5 טון ועד 16 נוסעים (מלבד הנהג עצמו). התנאים השונים כגון גיל ברובם זהים לדרישות לדרגה D3 / D2, אך גם דרוש שיהיה לכם רישיון B או C במשך שנתיים לפחות.

דרגה D

זהו רישיון לנהיגת אוטובוס, אשר מאפשר לנהוג גם בסוגי רכבים נוספים, בהם אוטובוס זעיר פרטי, מונית וטיולית. אפשר ללמוד לרישיון זה מגיל 18, להיבחן (עיוני ומעשי) מגיל 20 ולקבל רישיון בפועל מגיל 21. דרוש ותק של שנתיים ברישיון B או C, כאשר בעלי רישיון B חייבים לקחת 40 שיעורי נהיגה ובעלי רישיון C1 חייבים לקחת 30 שיעורים.

סיכום

בין אם אתם לקראת לימודי נהיגה ברכב או כבר נהגים מנוסים, כדאי להכיר ולהבין את ההבדלים בין סוגי רישיונות הנהיגה השונים. שימו לב, שמעבר למידע שציינו יש פעמים רבות פרטים נוספים (למשל באשר לנהיגה עם מלווה) וגם עדכונים ושינויים שהמדינה מכניסה לעיתים בתקנות.