036557418
התקשרו אלינו 2021*

סוגי שמנים לרכב

זה לא משנה אם יש לכם רכב מנוע חשמלי, בנזין או דיזל, אתם בטח יודעים שאחד המרכיבים החשובים ביותר לתפקוד המכלולים שלו הוא השמן. הרבה אנשים חושבים שהשמן היחיד ברכב הוא שמן המנוע, מה שלא נכון, ומה גם שיש הרבה יותר מסוג אחד של שמן מנוע. בתור נהגים על הכביש, עלינו להכיר את הרכב ולהבין איך הוא מתפקד וזה הזמן לדבר על סוגי השמנים הקיימים, על התקנים שיש לשמן, על צמיגות השמן ועל עוד כמה נושאים קשורים חשובים. פתחו את מכסה המנוע, אנחנו מתחילים.

סוגי שמנים

בראש ובראשונה חשוב להבין כי יש כמה סוגים עיקריים של שמנים לרכב. אין צורך בהכרח להבין את ההבדל המדויק בין כל סוג לסוג, אבל כן צריך לעשות את ההבחנה ובעיקר להבין איזה סוג מתאים לאיזה רכב, בין אם השאלנו רכב מחבר, לקחנו רכב לתקופה דרך חברת השכרת רכב או שמדובר בכלל ברכב שלנו.

שמני מנוע מינראליים

השמנים המינראליים הם השמנים הפשוטים והזולים ביותר שאפשר למצוא. המשמעות של הדבר היא שהם פחות או יותר מוגבלים מבחינת יכולת הביצוע שלהם והיכולת לעמוד בתקנים המחמירים של מרבית המנועים המודרניים. אלו הם שמנים שמגיעים במידת צמיגות גבוהה יחסית ועל כן אינם מתאימים למנועים חדישים שלרוב מאופיינים בתפוקה גבוהה וזקוקים לשמן בעל צמיגות נמוכה יחסית. מי שמחליט להשתמש בשמנים מינראליים בסיסיים יותר, חייב לבצע בדיקת שמן בתדירות גבוהה יותר, מפני שאלו הם שמנים שנשחקים ומתאדים הרבה יותר מהר. כמובן שצריך לזכור שחוסר בשמן מנוע ובכלל במכלולים אחרים ברכב הוא מסוכן ויכול לגרום לנזקים כבדים לכלי הרכב. מומלץ להחליף שמן בכל 7,000 קילומטר של נסיעה או בכל ארבעה חודשים.

שמן מנוע סינטטי מלא

שמן מנוע המיוצר בשילוב תוספים סינתטיים ומיועד לרכבי עבודה ועומסים גדולים. השמנים האלה הם כאלו שלרוב עברו מבחנים קפדניים ומיוצרים כדי לאפשר ביצועים מעולים לאורך זמן בכל מצב של צמיגות. הם מתוכננים כך שיזרמו טוב יותר בטמפרטורה נמוכה ונוגדים קיפאון ושומרים על צמיגות שיא בטמפרטורה גבוהה. הסיבה שלא כולם משתמשים בשמנים מהסוג הזה היא שהם יקרים מאוד ולא כל רכב חייב את התכונות המתקדמות האלה. רכבים שנוסעים בעיר וכאלה שלא מיועדים לעבודה ולנשיאת משאות ממש לא חייבים את כל התכונות האלה. בכל מקרה, זה שמדובר בשמן איכותי לא אומר שהוא בהכרח מתאים לכל רכב ובעיקר חשוב לעקוב אחר הוראות היצרן בעניין הזה.

שמן מנוע חצי סינתטי

למעשה שילוב בין שמן מנוע סינטטי המהול בשמן מינרלי והמטרה שלו היא לספק הגנה למנועים כבדים יותר ולטמפרטורות עבודה גבוהות יותר. שמנים מהסוג הזה הם נדיפים ולא נוטים להתאדות כמו שמנים אחרים, מה שאומר שהוא מעלה את יעילות הדלק ושומר על הכמות שלו לאורך זמן. שמנים מהסוג הזה הם פופולריים בייחוד בקרב אנשים שמחזיקים ברכבי עבודה וברכבים מסוג SUV המעוניינים בהגנה נוספת במקרים שבהם יש עומס מיוחד על המנוע, למשל אם מעמיסים עליו ציוד כבד. שמן מנוע חצי סינתטי הוא מעט זול יותר מהשמן הסינתטי המלא, אבל הרבה פעמים ההבדל הוא לא כל כך משמעותי.

תקנים

התקנים של השמנים בעצם מסבירים איזה שמן מתאים לאיזה רכב וזה עוד נושא שחשוב מאוד להכיר.

תקן אמריקאי

התקן האמריקאי הנפוץ ביותר הוא תקן SAE והוא מתבסס על התכונה הבסיסית ביותר של השמן – הצמיגות (שגם עליה נרחיב עוד בהמשך). לכל שמן יש מספר מסוים המגדיר את רמת הצמיגות בטמפרטורה נמוכה ובטמפרטורה גבוהה. ככל שהמספר המציין צמיגות בטמפרטורה נמוכה הוא קטן יותר, ככה המשמעות של הדבר היא שמן דליל יותר. ככל שהמספר המציין צמיגות בטמפרטורה גבוהה גבוה יותר, כך המשמעות היא שהשמן יותר סמיך. תקן אמריקאי נוסף מדרג שמנים לפי הביצועים שלהם ולא על פי התכונות. הדירוג ניתן אחרי ניסויים שבהם בודקים את ביצועי המנוע עם שמנים שונים. התקן הזה מתחלק לשניים – מנועי דיזל ומנועי בנזין.

תקן אירופאי

התקן האירופאי הוא התקן המקביל לתקן האמריקאי והוא מסווג שמני מנוע לשלוש קבוצות עיקריות: מנועי בנזין, מנועי דיזל עם מערכות פליטה מפחיתות זיהום ומנועי דיזל כבדים. כל קבוצה מלווה בספרות שהן בעצם המדד לביצועי השמן. כלומר, זה לא מחייב שככל שהמספר גבוה יותר, כך גם השמן איכותי יותר.

צמיגות השמן

צמיגות השמן זהו בעצם הפרמטר שקובע את מהירות השימון. ככל שהצמיגות של שמן מסוים היא נמוכה יותר, כך תהליך השימור הוא מהיר יותר, מידת החיכוך קטנה יותר, צריכת הדלק היא חסכונית וטובה יותר, הבלאי של השמן ושל המונע הוא פחות משמעותי ותוחלת החיים של המנוע תהיה טובה יותר. התאמה נכונה של שמן תאפשר התנעה קלה של הרכב, סיכוך טוב יותר במנועים קרים, הגנה מקסימלית על שטחי החיכוך, עמידות בטמפרטורות גבוהות וכן צריכת שמן ודלק נמוכה יחסית, כאמור. כפי שאפשר להבין, שמנים מסווגים לא אחת על פי מידת הצמיגות שלהם, כאשר חשוב לעשות הבחנה בין צמיגות השמן בחורף ובטמפרטורה נמוכה לבין הצמיגות בקיץ ובטמפרטורות גבוהות.

לסיכום

רובינו לא ממש חושבים על השמן במנוע ומעדיפים לתת למוסכניק שלנו לטפל בזה, אבל זה בהחלט לא נכון ורצוי להבין תמיד מה טוב ומה מתאים לרכב שלנו ומה יעזור לנו לשמור על תקינותו לאורך שנים. על כן, גם בשלב של מכירת רכב וקניית רכב חדש, חשוב מאוד לברר נתונים לגבי סוג השמן הרצוי ולבחון תמיד את האפשרות להחליף לשמן מנוע טוב ומתאים יותר. כמובן שבלי קשר חשוב מאוד להקפיד על בדיקה תקופתית לרכב שבהמלכה גם בודקים את מצב השמן ובמקרההצורך מחליפים אותו בשמן חדש. סעו בזהירות!