קשה להתעלם מהמהפכה שמתרחשת: יותר ויותר אנשים בעולם בוחרים לזנוח את רכבי הבנזין והדיזל המזהמים והבזבזניים ולעבור לרכב חשמלי חדש שלא צורך דלקים מאובנים. אז נכון, כלי הרכב החשמליים הם חדשים ובדרך כלל יקרים יותר, אבל אחרי זמן לא ארוך המחיר מתקזז עם לא מעט הוצאות שנחסכות. אם גם אתם שוקלים מעבר לרכב חשמלי בזמן הקרוב ולא בטוחים אם כדאי לעשות את זה, זה הזמן לדבר על כמה דברים שאולי לא ידעתם על רכבים חשמליים ושככל הנראה ישכנעו גם אתכם לעשות את המעבר המשתלם.
אז בואו נדבר קודם כל על היתרון המשמעותי ביותר: החיסכון האדיר בדלק. מחיר הדלק הופך ללא רלוונטי בכלל עבור בעלי הרכבים החשמליים שמסתמכים אך ורק על החשמל לטעינה (שימו לב, אנחנו לא מדברים כאן על רכבים היברידיים שכן צריכים תדלוק מפעם לפעם). אז נכון, מחירי החשמל עלו לאחרונה וזה לא פרט שאפשר להקל בו ראש, אבל עדיין אי אפשר להשוות לעלויות. אנחנו מדברים כאן על חיסכון כספי פוטנציאלי של מאות ואלפי שקלים מדי חודש. אז בראש ובראשונה בעלי רכבים חשמליים חוסכים כסף, אבל מעבר לכך יש כאן שליחות סביבתית לא קטנה. ריבוי כלי הרכב הממונעים על ידי בנזין ודיזל הוא אחד הגורמים העיקריים למשבר האקלים כיום. ככל שיותר אנשים יעברו לכלי רכב חשמליים, כך יפחת הזיהום ורק באופן הזה נוכל לשמור על איכות הסביבה.
בעלי רכבים חשמליים בקושי מבקרים במוסכים ולא מוציאים הרבה כסף על טיפולים לרכב, בהשוואה לבעלי רכבים עם מנוע בעירה. הסיבה לכך היא שתהליך הבעירה במנועי הבנזין והסולר כולל חום אדיר ומכות לחלק הפנימי של המנוע. כדי לאפשר תפעול תקין של המנוע יש צורך במגוון מערכות תומכות כמו מערכת שמן, מערכת קירור, פילטרים ועוד. הרכיבים האלה מתקלקלים לא מעט ומצריכים תיקון או החלפה, כאלו שיכולים להגיע לפעמים לסכומים לא מבוטלים. במנוע חשמלי כל הדברים האלו לא קיימים. השחיקה של מערכת ההנעה היא מינימלית ובסופו של דבר מדובר ברכבים אמינים ביותר. תוסיפו לכך את השחיקה המינימלית של הבלמים שמחזירים את אנרגית החום למנוע וקיבלתם את הרכב האולטימטיבי, כזה שלא מתקלקל וישרת אתכם נאמנה במשך שנים ארוכות. יש כאן אפשרות ממשית של חיסכון כספי לטווח הרחוק.
עם כל אלה, לא הכל מושלם וגם בעניין של הרכבים החשמליים יש אתגר מסוים, נכון לתקופה הנוכחית לפחות. טעינת הסוללות נעשית בעמדות טעינה ואת אלו ניתן למצוא בכמה מקומות. האפשרות הראשונה היא טעינה בתחנות דלק ובמרבית התחנות כיום כבר יש עמדות להטענת כלי רכב חשמליים. אפשרות נוספת היא הטענה בעמדות טעינה ציבוריות או פרטיות שפרוסות ברחבי הארץ. ניתן למצוא כאלו בחניות ברחובות, חניונים במרכזי קניות, חניות במקומות עבודה ובמקומות נוספים. חלק מן העמדות מחוברות לאותו מקור חשמלי וכך כאשר כמה רכבים נטענים במקביל, הטעינה עשויה להיות איטית ומתסכלת. אפשרות נוספת ובהחלט פופולרית היא התקנת עמדת טעינה בחנייה בבית. עבור בעלי בית פרטי זו לא ממש בעיה וכך גם עבור אלו הגרים בדירה בבניין מגורים משותף ושיש להם חניה בטאבו. לעומת זאת, עבור אלו שגרים בבניין משותף ללא חנייה פרטית, הסיפור קצת מורכב מדי. כלומר, כדי להתקין עמדת טעינה אחת או יותר, יש לקבל אישור של רוב הדיירים. נניח שמספר דיירים מעוניינים בכך ומתקינים מספר עמדות, צריך לזכור שלא תמיד אותן החניות ועמדות הטעינה יהיו פנויות. יכול להיות שיעמוד שם רכב אחר בזמן ההטענה וגם כלי רכב שאינם חשמליים רשאים להחנות בעמדה באופן שווה, כך שיש כאן בהחלט משהו מעט בעייתי.
המגמה היא בלי ספק רצינית ולראיה אפשר לראות שמותגי הרכב הגדולים מתחילים להציע יותר ויותר דגמים חשמליים לצד יתר הדגמים שלהם, ומדובר במרבית המותגים. הנה כמה דוגמאות לחברות רכב שמציעות כמה וכמה אופציות של רכבים חשמליים:
אנחנו יכולים להמשיך עוד ועוד ולדבר על שלל מותגים מובילים כמו BMW, אופל, סקודה, טסלה (איך לא?) ואחרות’ אבל נראה שהתמונה ברורה. הרכבים החשמליים הם דבר החם הבא, והם לא הולכים להיעלם.
אלו היו מספר דברים חשובים ששווה לדעת על רכבים חשמליים ושאולי לא ידעתם. כלי הרכב החשמליים מאפשרים חיסכון משמעותי ביותר של הוצאות דלק ללא פשרות על חווית הנסיעה, אך חשוב לזכור שכמו כל טכנולוגיה חדשה שיוצאת לשוק, גם כאן יש כמה ״מחלות ילדות״ שאי אפשר להימנע מהן. בשורה התחתונה, אם אתם מעוניינים להשתדרג והתנאים מאפשרים זאת, מומלץ בהחלט לשקול את האפשרות של מעבר לכלי רכב חשמלי. ניתן למצוא דגמים רבים אצל היבואנים וכבר עכשיו קיים גם שוק יחסית גדול של רכבי יד שנייה.