036557418
התקשרו אלינו 2021*

איזון גלגלים – מהו, וכיצד הוא מתבצע?

אחת מפעולות התחזוקה שחשוב לעשות מפעם לפעם היא איזון גלגלים. בואו ננסה להבין מה זה איזון גלגלים, מתי צריך לעשות איזון לגלגלים ואילו סימנים מעידים על כך ועוד.

מהו איזון גלגלים?

איזון גלגלים הוא תהליך של בדיקת הכוחות הפועלים על הרכב, זיהוי תקלות ותיקון שלהם, ככה שבעצם כל גלגל יישא את משקל הרכב באופן שווה. איזון גלגלים הוא פעולה שנעשית במוסך מוסמך או בפנצ׳רייה ושאי אפשר לבצע אותה באופן עצמאי בבית. בואו ננסה להבין מתי בדיוק יש צורך לבצע בדיקה של איזון גלגלים.

מתי עושים איזון גלגלים?

איזון גלגלים צריך לעשות בכל מצב שבו מרגישים שהגלגלים אינם מאוזנים, מה שיבוא בדרך כלל לידי ביטוי ברעידות ובתחושה של חוסר איזון בעת הנסיעה. חשוב לבדוק לחץ אוויר בגלגלים כי לפעמים הבעיה היא בכלל אוויר חסר וזה מה שגורם למשיכה של הרכב. לאחר ששוללים את הסיבה הזאת לרעידות, בדרך כלל מבינים שיש צורך באיזון גלגלים.

כמו כן מומלץ לעשות איזון גלגלים אחרי כל מכה רצינית שהגלגל חוטף, כי זה הרבה פעמים משהו שמוציא את הגלגלים מאיזון. לבסוף מומלץ לבצע איזון גלגלים גם לאחר שמחליפים צמיג אחד בלבד ברכב, מה שבאופן אוטומטי מפר את האיזון בין כל הגלגלים.

מהם הסימנים שהצמיגים צריכים איזון?

אם כך, איך נדע שהגלגלים ברכב שלנו צריכים איזון? הינה כמה סימנים נפוצים למדי.

אגב, אם ביצעתם השכרת רכב, שווה לוודא שקיבלתם רכב שהגלגלים בו מאוזנים וכזה שתוכלו לנסוע בו בבטיחות המקסימלית (אצלנו כמובן תקבלו אך ורק רכבים תקינים שלהם גלגלים מאוזנים). מוזמנים להתייעץ איתנו גם בעניין הזה.

הרכב מושך לכיוון אחד

כאשר קיים חוסר איזון בין הגלגלים ברכב, אחת התופעות הנפוצות ביותר היא נטייה של הרכב לכיוון כזה או אחר, כלומר לכיוון הגלגל שאליו מרבית המשקל הולך. זה קורה בכל מצב של חוסר איזון ויכול לקרות למשל גם כאשר חסר אוויר באחד הצמיגים.

רעידה של ההגה

כאשר קיים חוסר איזון, במהירות גבוהה יחסית, משקל הרכב בעצם יוצר התנגדות בצמיגים, מה שיבוא בדרך כלל לידי ביטוי ברעידות של ההגה.

למה חשוב לבצע איזון לגלגלים?

כאשר הגלגלים לא מאוזנים הרכב נוטה לאחד הצדדים וזה מסוכן. כמו כן השליטה עליו היא הרבה פחות טובה וזה גם משהו שגורם לשחיקה מוגברת של הצמיגים, מה שאומר שבתוך זמן קצר תצטרכו להחליף אותם. חשוב מאוד לבצע איזון מדויק כדי למנוע נזק לרכב ולמזער סיכונים פוטנציאליים על הכביש.

סוגי איזונים

יש שני סוגים עיקריים של איזון גלגלים:

איזון דינאמי

איזון דינאמי שהוא הסוג הנפוץ היותר. התהליך הזה נעשה באמצעות מכונה מיוחדת כאשר הגלגלים של הרכב עדיין מחוברים אליו. זהו טיפול מומלץ כי תהליך האבחון מאפשר גם לגלות בעיות אחרות נוספות על הדרך.

איזון סטטי

איזון סטטי הוא איזון גלגלים שנעשה רק לאחר שמנתקים את הגלגלים מהרחב ולאחר מכן מאזנים כל גלגל בנפרד. עושים אותו בדרך כלל ברכבים מסחריים וברכבי שטח.

מה ההבדל בין איזון גלגלים לכיוון פרונט?

בכיוון פרונט המטרה היא בעצם לאזן בין המתלים של הרכב, ומחזירים אותם לזווית המקורית לפי הוראות יצרן הרכב. איזון גלגלים לעומת זאת הוא טיפול שמטרתו לוודא כי הגלגלים מסתובבים בצורה אחידה ותקינה.

לסיכום

איזון גלגלים היא פעולה נדרשת שהרבה פעמים נחוצה כדי להבטיח את איכות הנסיעה ואת הבטיחות על הכביש. חשוב לבצע בדיקת איזון במקרים שהזכרנו כאן, ולהכיר את הסימנים המעידים על כך שיש צורך בפעולת איזון גלגלים שהעיקריים שבהם הם משיכה של הרכב לאחד הצדדים ורעידות של ההגה. אם אתם רוצים להיות בטוחים שאתם קונים רכב אמין, שהגלגלים בו מאוזנים וכל שאר הרכיבים תקינים, שווה לבחור באפשרות של ליסינג פרטי. כאן בחברת סאן קאר תמצאו כלי רכב מעולים, שמורים ומטופלים ואתם יכולים להיות שקטים שקיבלתם רכב אמין ואיכותי בלבד.