036557418
התקשרו אלינו 2021*

רכב היברידי VS חשמלי

אז העולם עובר לטכנולוגיות ירוקות, וכמו שנראה בעוד עשרות שנים כולנו ננהג ברכבים חשמליים, שהולכים ונעשים פופולריים יותר ויותר ככל שעובר הזמן. במקביל לרכבים החשמליים, ניתן לרכוש גם רכבים היברידים המשלבים בין הנעה של בנזין ודיזל להנעה חשמלית. מי שרוצה להיפרד לשלום מהרכבים המזהמים והבזבזניים, ככל הנראה יתלבט בין שני הסוגים האלו שלכל אחד מהם יתרונות וחסרונות משלו. בואו ננסה להבין מה ההבדלים בין הסוגים, איך הם עובדים ולמה הם משתלמים. בסופו של דבר חשוב לזכור שאין טוב מוחלט ושלכל אחד יתאים סוג אחר כנראה, אבל בכל מקרה מדובר על חיסכון אדיר ותרומה לשמירה על כדור הארץ. בואו נדבר עליהם.

מה זה רכב היברידי?

רכב היברידי הוא רכב בעל מערכת הנעת בנזין או דיזל לצד מנוע חשמלי.

  • איך הרכב עובד?: יש שלושה סוגים של רכבים היברידיים. רכב היברידי קל עם מנוע קטן, שמסייע בעיקר בפקקים ובפעולות קצרות וקלות יחסית של נסיעה בכבישים פתוחים בדרך כלל. יש גם היברידי רגיל עם הנעה חשמלית משמעותית יותר שיכולה להניע את הרכב בתנאים של עומס נמוך (פקקים, בקרת שיוט), והיברידי נטען – הסוג שכולל בעצם מערכת כפולה כשהמערכת החשמלית נותנת היקף עבודה זהה. היא מאפשרת לנסוע עשרות קילומטרים על חשמל בלבד ולהגיע למהירויות גבוהות מבלי שמנוע הבנזין/דיזל בכלל יונע. הסוג הזה דורש טעינה חשמלית בדומה לרכבים החשמליים.
  • למה הוא משתלם?: יש המון יתרונות לרכב היברידי. לא משנה באיזה סוג של רכב מדובר, יש כאן חיסכון משמעותי בדלק. בין אם המנוע החשמלי עוזר להשאיר את הרכב דולק בפקקים או מאפשר לנו לנסוע קילומטרים רבים, צריכת הדלק היא נמוכה באופן משמעותי. יש כאן גם פחות שימוש במזהמים ותרומה למאבק לשמירה על כדור הארץ.
  • חיי הסוללה והאם היא ניתנת למחזור: חיי הסוללה משתנים כמובן בהתאם לדגם, אך בגדול אנו מדברים על טווח שבין 5 עד 10 שנים בדרך כלל. את הסוללה ניתן להעביר אל היצרן, והיום היצרניות הן אלו שאחראיות על המחזור של הסוללות. חשוב לבדוק את התנאים ואת הזיכוי האפשרי מול החברות בכל רגע נתון.
  • מה טווח הנסיעה: טווח הנסיעה של היברידיות נטענות הוא כ-200-300 ק״מ על מנוע החשמל בנסיעה במהירות ממוצעת של 100 קמ״ש.
  • האם הוא דורש טעינה: הרכבים ההיברידיים מהסוג הנטען אכן דורשים הטענה בעמדה חיצונית. הרכבים ההיברידים הרגילים והקלים אינם מתחברים לעמדת טעינה והטעינה למעשה נעשית באמצעות המנוע בלבד.

בשורה התחתונה, יש הרבה רכבים היברידים מומלצים שאפשר ליהנות מהם ומאפשרים חווית נסיעה מעולה, לצד חיסכון משמעותי במחירים מפני שאלו הם רכבים חסכוניים בדלק. זו הסיבה שהרבה אנשים שמחפשים השכרת רכב וגם קנייה מכוונים דווקא להיברידיים. אך האם מדובר ברכבים עדיפים על אחיהם החשמליים? בואו ננסה להבין.

 

מה זה רכב חשמלי?

רכב חשמלי לעומת רכב היברידי הוא רכב המונע על חשמל באופן בלעדי, ללא מערכת הנעה מכנית כלשהי של בנזין או דיזל. רכבים חשמליים הופכים ליותר ויותר פופולריים עם הזמן בשל העובדה כי עלויות החשמל הן נמוכות משמעותית מעלויות הדלק.

  • איך הרכב עובד?: מנגנון הפעולה הוא פשוט ביותר. המערכת המנוע מונע על ידי סוללה גדולה שמספקת לו חשמל.
  • למה הוא משתלם?: הרכבים החשמליים משתלמים ביותר בגלל עלויות החשמל להטענת הרכב שהן נמוכות משמעותית מהוצאות הדלק, גם כשמדובר ברכבים היברידיים אגב. מדובר בחיסכון משמעותי בהוצאות על הרכב שמרגישים כבר מהרגע הראשון.
  • חיי הסוללה והאם היא ניתנת למחזור: על פי נתונים שונים סוללות של רכב חשמלי יחזיקו לתקופת זמן של כ-8-10 שנים. חברות הרכב המובילות עובדות היום במרץ על פיתוח טכנולוגיות שיאפשרו מחזור של הסוללה כך שלא יהיה צורך לרכוש סוללה חדשה בכל פעם.
  • מה טווח הנסיעה?: כ-500 ק״מ, ממש כמו טווח הנסיעה של רכבים מכניים.
  • האם הוא דורש טעינה: בהחלט. יש צורך בהתקנה של עמדת טעינה בבית וניתן גם להטעין בעמדות ציבוריות הפרוסות ברחבי הארץ. צריך לזכור שהאופציות עדיין מוגבלות יחסית נכון לעכשיו וזהו חיסרון מסוים לגמרי.

בסופו של דבר הרכבים החשמליים הם בלי ספק העתיד של העולם וכבר היום אפשר לראות שהרבה מאד ישראלים ממהרים למכירת רכב ישן מכני כדי להשתדרג לרכב חשמלי.

 

יתרונות מול חסרונות

 

רכב היברידי VS חשמלי

רכב היברידי רכב חשמלי
מערכת הנעה כפולה (טיפולים כפולים) מערכת יחידה
שימוש באנרגיה שילוב של חשמל ואנרגיה מכנית שימוש בחשמל בלבד
טווח נסיעה כמה עשרות ק״מ עד כ-250 ק״מ על חשמל לכל היותר כ-500 ק״מ במרבית הדגמים כיום
טעינה אין צורך בטעינה בדגמים הקלים. יש דגמים נטענים המצריכים טעינה טעינה חשמלית הכרחית. מומלץ להתקין עמדת הטענה ביתית.
חיי סוללה 5-10 שנים 8-10 שנים

סיכום

בשורה התחתונה, התשובה לשאלה מה עדיף – רכב היברידי עם מערכת הנעה כפולה או רכב חשמלי מלא תלויה בעיקר בצרכים ובמאפיינים של כל נהג. הרכב החשמליים המלאים מאפשרים חיסכון משמעותי בהוצאות הדלק, ועל אף שהרכבים ההיברידים הם פחות חסכוניים, הם עדיין עדיפים ומשתלמים פי עשרות מונים בהשוואה לרכב עם הנעה מכנית בלבד.

אם אתם לא בטוחים איזה סוג רכב מתאים לכם ואם אתם מעוניינים לרכוש או לשכור בקרוב רכב כלשהו – חשמלי, היברידי או אפילו רכב רגיל, אתם מוזמנים לפנות אל המומחים שלנו לייעוץ מקצועי בכל זמן. והכי חשוב – סעו בזהירות!

default